Stora Enso deltar i Finlands 100-årskalas i Stockholm 24-26 augusti

Finlands första 100 år av självständighet kommer att firas under dagarna tre i Kungsträdgården i Stockholm, 24-26 augusti. Detta är ett av de största firandena av Finland någonsin utanför Finlands gränser. Omkring 100 000 besökare beräknas komma till Kungsträdgården för att delta i festligheterna.

Finlands 100-årskalas har namnet, Sthlm/Suomi, och arrangeras av Finlands ambassad i Stockholm. Stora Enso är tillsammans med Fazer och Viking Line huvudsamarbetspartners för Sthlm/Suomi. Programmet är mångsidigt och innehåller musik, mat, artister, underhållning, utställningar, seminarier och paneldebatter med finländskt tema. Självklara finska inslag som bastu och mumintroll finns givetvis också på plats i Kungsträdgården.

Folkfest utan inträde
Hela evenemanget i Stockholm har ledordet ”tillsammans” och syftar till att visa på vikten av samarbete mellan Sverige och Finland. Firandet är även en möjlighet att visa upp det moderna och modiga Finland. Tanken är att skapa en riktig folkfest i Kungsträdgården, därför är det inget inträde utan alla som vill ska ha möjlighet att delta i firandet. Det officiella Sverige och Finland finns också på plats i form av presidentparet från Finland, kungaparet från Sverige samt statsministrarna från de båda länderna.

Fokus på innovationer & framtiden
Stora Ensos vd och koncernchef Karl-Henrik Sundström kommer att delta i panelsamtalet ”Finland och Sverige  om hundra år – guld eller gröna skogar?” som äger rum torsdag 24 augusti kl.18.00 på Lilla scenen i Kungsträdgården.

Under hela evenemanget kommer Stora Enso att ha en företagsmonter på plats i Kungsträdgården. Montern bemannas av medarbetare från olika enheter inom Stora Enso och flera av medarbetarna på plats är finskspråkiga.

”I vår monter kommer vi att ha ett fokus på innovationer och visa exempel på nya förnybara framtidsprodukter från skogen. Vi vill visa att det som är fossilbaserat idag, kan göras av trä imorgon”, säger Ulrika Lilja, kommunikationsdirektör, Stora Enso.

Stolta över finska och svenska rötter
Stora Enso har en lång industritradition och en stor verksamhet i både Finland och Sverige.

”Vi är stolta över våra finska och svenska rötter och skogsindustrin är betydelsefull för båda ländernas historia och framtid.  Ländernas välfärd grundar sig till stor del på skogsindustrin och nu är vi med och driver på utvecklingen av framtidens bioekonomi. Att Finland lyckats bygga en välfärdsnation på 100 år är rekordsnabbt och mycket imponerande. Vi tycker att folkfesten i Kungsträdgården är en utmärkt möjlighet att fira Finlands första 100 år som självständig nation. Vi siktar på att vara en del av Finlands framtid i minst 100 år till”, säger Ulrika Lilja.

För mer information om Sthlm/Suomi:
www.sthlmsuomi.se

Bildtext:
Ulrika Lilja, kommunikationsdirektör, Stora Enso.

Foto:
Stora Enso

För mer information:
Sara Kvarfordh, Communications Manager, Media Relations and Public Affairs Sweden, Stora Enso, 070-234 45 90, sara.kvarfordh@storaenso.com

Fakta om Stora Enso:
Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 25 000 medarbetare i över 35 länder och vår omsättning 2016 uppgick till 9,8 miljarder EUR. Stora Enso är börsnoterat i Helsingfors och Stockholm. www.storaenso.com