Underhållsstopp på Stora Ensos kartongbruk i Fors

Under den kommande veckan finns 300 entreprenörer på plats i Fors för att utföra underhåll, rengöring och installationer på bruket. Även hundratals av Stora Ensos egna medarbetare arbetar med underhållsstoppet när runt 1350 arbeten ska utföras under en dryg vecka.

”Den största installationen sker i vår massafabrik där vi får ny utrustning som gör att vi kan tillverka en fluffigare massa. Detta leder till att vi kan reducera mängden fibrer men ändå producera en styv kartong av hög kvalitet med en jämn och fin yta. Det blir en mer resurseffektiv tillverkning av vår kartong”, säger Richard Morén, investeringschef på Fors bruk.

Under underhållsstoppet kommer även arbete påbörjas för installation av ett nytt kyltorn med högre kapacitet. Det kommer att ytterligare minska verksamhetens miljöpåverkan.

Säkerheten kommer i första hand
Det är många personer på plats och det pågår mycket arbeten samtidigt under en intensiv vecka på bruket.
”Vårt absolut viktigaste uppdrag är att det blir ett säkert stopp för alla som är på plats och utför arbeten”, säger Richard Morén.

Uppstart av produktionen planeras helgen vecka 45.

FOTO:

BILDTEXTER:
*Stora Ensos bruk i Fors
*Richard Morén, investeringschef, Fors bruk

FÖR MER INFORMATION:
Richard Morén, investeringschef, Fors bruk, 070-672 28 72
Sara Kvarfordh, kommunikationsansvarig Sverige, Stora Enso, 070-234 45 90

FAKTA OM FORS BRUK:
Fors Bruk, utanför Avesta i Dalarna, är en världsledande tillverkare av förpackningskartong för livsmedel och läkemedel, grafisk kartong för bokomslag och vykort samt cigarettkartong. Det finns 530 medarbetare på bruket. Produktionskapaciteten är 410 000 ton kartong per år.

FAKTA OM STORA ENSO:
Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper och med detta en del av bioekonomin. Vi menar att allt som tillverkas av fossilbaserade material idag kan tillverkas av träd imorgon. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 30 länder och 2017 uppgick omsättningen till 10 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA. storaenso.com