Norstedts Förlagsgrupp förvärvar förlaget Printz Publishing

Jojo Moyes, Sophie Kinsella och Lucy Diamond är tre storsäljande författare som ges ut av förlaget Printz Publishing. Nu förvärvar Norstedts Förlagsgrupp Printz Publishing och stärker därmed sin position på den svenska bokmarknaden.

Printz Publishing grundades 2010 och har snabbt blivit ett av Sveriges vassaste uppstickarförlag med en rad storsuccéer som Jojo Moyes och David Nicholls. Från förlaget i Gamla Stan har Printz Publishing blivit en maktfaktor på den svenska bokmarknaden.

• Printz Publishing har imponerat från start. Vi är glada och förhoppningsfulla över att få jobba ihop med så passionerade och skickliga förlagsmänniskor, säger Otto Sjöberg, vd på Norstedts Förlagsgrupp.

Printz Publishing kommer även i fortsättningen att drivas självständigt som en del av Norstedts Förlagsgrupp och förlagets grundare Pia Printz och Anna Levahn fortsätter arbeta i förlaget med att utveckla nya och befintliga författarskap.

Bland Printz Publishings succéer finns både utländska och svenska författare, som Jojo Moyes, David Nicholls, Lisa Jewell, Lucy Diamond, Sophie Kinsella och Camilla Davidsson.

• Efter nästan åtta år som ett litet tvåmannaförlag så ser vi fram emot att bli en del av Sveriges äldsta, men också modernaste förlagshus. Det känns väldigt spännande att ta rygg på ett stort förlag som har både stora muskler och många nya kloka arbetskamrater. Och viktigast av allt är att vi även i fortsättningen kommer att ge ut väl utvalda bokpärlor i genren intelligent underhållning, säger Pia Printz och Anna Levahn på Printz Publishing..

Printz Publishing omsatte 2017 ca 20 MSEK och gjorde ett resultat efter finansnetto om ca 4 MSEK. Säljare av bolaget är Pia Printz och Anna Levahn och parterna har kommit överens om att inte uppge köpesumman. Köpeskillingen kommer inte ha en väsentlig påverkan på koncernens finansiella ställning eller kassa och kommer i huvudsak erläggas kontant vid tillträde av aktierna.

För ytterligare information kontakta:

Otto Sjöberg, VD Norstedts Förlagsgrupp, 070-217 77 06

Pia Printz, Printz Publishing, 0767-86 87 99

Norstedts Förlagsgrupp grundades 1823 och är Sveriges äldsta förlag. I Norstedts Förlagsgrupp ingår Norstedts, Rabén & Sjögren, B. Wahlströms, Massolit och Norstedts Kartor. Norstedts Förlagsgrupp ingår i Storytel AB (publ).

Storytelkoncernen består av två affärsområden, Streaming och Publishing. Inom affärsområdet Streaming erbjuds en abonnemangstjänst för ljudböcker och e-böcker under varumärkena Storytel och Mofibo, i dagsläget i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Nederländerna, Polen, Ryssland, Spanien, Indien, Förenade Arabemiraten, Turkiet och Italien. I affärsområdet Streaming ingår även ljudboksutgivning och Storytel Original som framförallt bedrivs i ljudboksförlaget Storyside. Inom affärsområdet Publishing finns bokförlagen Norstedts, Massolit, Kontentan, Telegram, danska People´s Press, Storytel Publishing, Rabén & Sjögren och B.Wahlströms samt Norstedts Kartor.