Storytel expanderar till Latinamerika genom etablering av bolag i Mexico

Storytel expanderar sin verksamhet till Latinamerika med målsättning om lansering av tjänsten under slutet av 2018. Som ett led i expansionen har ett lokalt bolag i Mexico City, Mexico etablerats och ett team har tillsatts inom verksamhetsgrenen Streaming och Digital Publishing.

Genom avtal med flera ledande latinamerikanska förlag produceras sedan årsskiftet ljudböcker för de spansktalande marknaderna i Latinamerika. Vid lansering beräknas antalet producerade titlar uppgå till ca 600. Till det tillkommer den katalog på ca 1500 ljudböcker som redan idag finns främst för den spanska marknaden.

”Latinamerika är en stor ekonomi med växande intresse för abonnemangstjänster inom film och musik, men med en outvecklad ljudboksmarknad. Med över 400 miljoner människor med spanska som förstaspråk, vill vi nu vara med och investera i att bygga upp en latinamerikansk ljudbokskatalog”, säger Stefan Tegenfalk, Head of Expansion på Storytel. "Vi riktar oss också till de ca 40 miljoner spansktalande som bor i USA varför valet av fysisk etablering för regionen landade på Mexico."

Jonas Tellander, VD och grundare, Storytel

Mobil: 46 (0)70-261 61 36 E-post: jonas@storytel.com

Storytel-koncernen består av två delar, Streaming och Print Publishing. Inom affärsområdet Streaming erbjuds en abonnemangstjänst för ljudböcker och e-böcker under varumärkena Storytel och Mofibo, i dagsläget i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Nederländerna, Polen, Ryssland, Spanien, Indien, Förenade Arabemiraten och Turkiet. I affärsområdet Streaming ingår även ljudboksutgivning och varumärken som Storytel Original, Storytel Dox och Storytel Brief. som framförallt bedrivs i ljudboksförlaget Storyside. Inom affärsområdet Print Publishing finns bokförlagen Norstedts, Storytel Publishing, danska förlaget People´s Press, Rabén & Sjögren och B.Wahlströms samt Norstedts Kartor.