Storytel förvärvar Norstedts Förlagsgrupp

Storytel ingår avtal om förvärv av 100 % av aktierna i Norstedts Förlagsgrupp, för en total köpeskilling om 152 Mkr på skuldfri basis. Säljare är Kooperativa Förbundet, KF.

Storytel, som erbjuder en abonnemangstjänst för ljudböcker och e-böcker, expanderar ytterligare och ingår avtal om förvärv av Norstedts Förlagsgrupp, som består av förlagen Norstedts, Rabén & Sjögren och Norstedts Kartor.

“Det här är en drömaffär”, säger Jonas Tellander, VD på Storytel. “Genom förvärvet för vi samman Storytels världsledande teknik med Sveriges främsta författarskap. Norstedts Förlagsgrupp sitter på en fantastisk utgivning och backlist, och genom Storytels streamingtjänst kommer många fler att upptäcka berättelserna”.

Storytel grundades 2005 och har sedan starten varit ledande på abonnemangstjänster för ljudböcker och e-böcker. Storytel har cirka hundra anställda och är etablerat i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Holland och Polen. Sedan 2015 äger Storytel bokförlagen Massolit Förlag och B. Wahlströms Bokförlag.

Det har sedan länge varit känt att KF har som ambition att fokusera på kärnverksamheten inom dagligvaruhandeln och en viktig pusselbit i detta har varit att hitta en bra ägare till Norstedts. Med sitt engagemang för litteratur och en spännande digital affärsmodell så är Storytel den ägare vi letat efter”, säger Tommy Ohlström, VD på KF.

Under 2015 omsatte Norstedts Förlagsgrupp 435 miljoner kronor och gjorde en vinst på 37 miljoner kronor. Bolaget har cirka hundra anställda och vid årets utgång uppgick bolagets egna kapital till 71 miljoner kronor.

Norstedts Förlagsgrupp har genomgått en stor förändring de senaste åren. Jag har stort förtroende för ledningen och affären bygger på deras stöd och engagemang. Nu ska vi tillsammans arbeta vidare med Norstedts affärsplan.” säger Jonas Tellander.

Bland Norstedts författare finns David Lagercrantz, Agneta Pleijel, Jonas Gardell, Kristina Sandberg, Torgny Lindgren, P.O. Enquist och flera Nobelpristagare. Norstedts förlag grundades 1823 och är Sveriges äldsta förlag. Rabén & Sjögren grundades 1942 och ger ut flera av Sveriges främsta barnboksförfattare, som Astrid Lindgren, Lennart Hellsing och Gunilla Bergström. Säljaren Kooperativa Förbundet, KF, har varit ägare till Norstedts sedan 1997 och förvärvade Rabén & Sjögren 1947.

Genom förvärvet följer även Norstedts Förlagsgrupps helägda dotterbolag Böckernas Klubb, Norstedts Kartor AB, Kartcentrum i Stockholm AB och Gammafon Barnmedia AB samt ägande i intressebolagen Barnens Bokklubb AB, Pocketförlaget Sverige AB, Elib AB, Månadens Bok HB och Bokinfo Norden KB.

Finansiering av förvärvet

Förvärvet finansieras genom banklån om 110 Mkr som löper med marknadsmässiga villkor, brygglån om 40 Mkr som löper på 3 månader från tillträde samt 2 Mkr från egna medel. Tillträdesdag planeras till den 1a juli 2016 då köpeskillingen erläggs kontant till säljaren.

Jonas Tellander, VD

jonas@storytel.com

Rustan Panday, Styrelseordförande

rustan@storytel.com

Storytel-koncernen består av två delar, Streaming och Print. Inom affärsområdet Streaming erbjuds en abonnemangstjänst för ljudböcker och e-böcker under varumärket Storytel, i dagsläget i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Holland och Polen samt Mofibo i Danmark och Sverige. I affärsområdet Streaming ingår även ljudboksutgivning som bedrivs i ljudboksförlagen Storyside (Sverige) och Rubinstein Audio (Holland). Inom affärsområdet Print finns bokförlagen Massolit Förlag (vuxen) och B. Wahlströms Bokförlag (barn & ungdom).