Storytel fullföljer förvärv av Seslenenkitap i Turkiet

Den 19:e september 2017 ingick Storytelkoncernen avtal om förvärv av samtliga aktier i Seslenenkitap, Turkiets ledande ljudbokstjänst. Seslenenkitap kommer att vara Storytels bolag i Turkiet inom affärsområdet Streaming.

Förvärvet har fullföljts enligt plan och Storytel är från och med idag, den 12 oktober 2017, ägare av Seslenenkitap.

”Tillsammans  med teamet bakom Seslenenkitap kan vi skapa goda förutsättningar att göra Turkiet till en stor ljudboksmarknad”, säger Jonas Tellander, VD för Storytel. “Dessutom passar Seslenenkitaps högkvalitativa ljudboksproduktioner även utanför Turkiet, med tanke på det stora antal turkspråkiga som finns inom Storytels övriga marknader.”

Seslenenkitap växer snabbt och har efter bara drygt två år på marknaden redan fått en betydande medlemsbas via sin ljudboksapp.

Jonas Tellander, VD & Grundare Storytel, mobil 070-261613
e-post: jonas@storytel.com

Storytel-koncernen består av två delar, Streaming och Publishing. Inom affärsområdet Streaming erbjuds en abonnemangstjänst för ljudböcker och e-böcker under varumärkena Storytel och Mofibo, i dagsläget i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Holland, Polen och Ryssland. I affärsområdet Streaming ingår även ljudboksutgivning och Storytel Original som bedrivs i ljudboksförlagen Storyside (Sverige) och Rubinstein Audio (Holland). Inom affärsområdet Publishing finns bokförlagen Norstedts, Massolit, Kontentan, Telegram och danska People´s Press (Vuxen) och Rabén & Sjögren och B.Wahlströms (Barn & Ungdom) samt Norstedts Kartor.