Storytel lanserar egen läsplatta

Storytel lanserar inom kort läsplattan Storytel Reader. Storytel Reader har tagits fram som ett led i Storytels ambition att tillgängliggöra och sprida den digitala berättelsen, och i ännu högre grad än tidigare möjliggöra för abonnenterna att själva välja på vilket sätt man vill läsa - med öronen eller ögonen.

"Vår målsättning är att få  e-boksläsandet i Sverige att ta fart på riktigt. Kombinationen av Storytel-tjänsten och Storytel Reader är en riktig höjdare för alla som är trötta på att binge-watcha tv-serier i sovrummet. Nu kan folk återigen läsa vid läggdags, precis som som folk gjorde före tv-streamingtjänsternas intåg", säger Jonas Tellander, VD på Storytel.

Storytel Reader är lätt (< 200 gram) och skön att hålla i. Fysiska knappar gör det smidigt att bläddra till nästa sida även när man håller läsplattan i en hand. Tack vare den bakupplysta e-ink-skärmen (6 tum) kan man läsa i såväl solljus som totalmörker. Storytel Reader har ett användarinterface som är framtaget med fokus på en enda sak, läsandet, inget annat. Precis som i naturen sitter perfektionismen i det enkla och minimalistiska. Med samma tanke lanserar vi därför Storytel Reader.

Storytel Reader kommer att lanseras i Sverige, Danmark och Finland före sommarsemestrarna, och framöver på de marknader där Storytel finns. Priset för läsplattan (inklusive laddare) är 999 SEK i Sverige, 799 DKK i Danmark och €99.99 i Finland.

För att läsa på Storytel Reader kopplar man upp läsplattan mot ett wifi-nätverk, loggar in med sitt Storytel-konto och får härigenom tillgång till hela Storytels e-bokssortiment. E-boken sparas ned på läsplattans interna minne vilket möjliggör läsning även vid avsaknad av wifi-uppkoppling. Man kan inte lyssna på ljudböcker via Storytel Reader än, men den är förberedd för att även kunna hantera ljudböcker i framtiden. Vid pausad läsning synkas bokmärket med Storytels servrar för lyssning via Storytels app i mobilen.

Jonas Tellander, VD och grundare, Storytel

Mobil: 46 (0)70-261 61 36 E-post: jonas@storytel.com

www.storytel.se/reader

Denna information är sådan information som Storytel AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 maj 2018 kl. 08.15 CET.

Storytelkoncernen består av två delar, Streaming och Print Publishing. Inom affärsområdet Streaming erbjuds en abonnemangstjänst för ljudböcker och e-böcker under varumärkena Storytel och Mofibo, i dagsläget i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Nederländerna, Polen, Ryssland, Spanien, Indien, Förenade Arabemiraten och Turkiet. I affärsområdet Streaming ingår även ljudboks- och e-boksutgivning som framförallt bedrivs i förlaget Storyside men även under varumärken som Storytel Original, Storytel Dox och Storytel Brief. Inom affärsområdet Print Publishing bedrivs verksamhet i bokförlagen Norstedts, Storytel Publishing och danska förlaget People´s Press, utgivning sker dessutom under varumärkena Rabén & Sjögren och B.Wahlströms. I affärsområdet Print Publishing ingår även Norstedts Kartor.