Storytel når 300 000 abonnenter i Sverige

Storytel har passerat milstolpen 300 000 betalande abonnenter i Sverige. Det är 100 000 fler abonnenter än när Storytel förvärvade Norstedts Förlagsgrupp häromåret.

"För bara några år sedan trodde vi att totalmarknaden i Sverige för strömmande ljudbokstjänster skulle vara 300 000 abonnenter. Det här visar att vi hade fel. Ibland är det bra att ha fel!" säger Jonas Tellander, VD på Storytel.

Även lyssningen av ljudböcker ökar kraftigt. Under 2017 lyssnade Storytels svenska kunder nästan 100 miljoner timmar, jämfört med 65 miljoner timmar året innan.

"Totalt finns det idag cirka 400 000 ljudboksälskare som betalar för ett abonnemang i Sverige. Den här gången vågar jag inte gissa hur stor marknaden kan bli utan nöjer mig med att glädjas med kunderna över vilken fantastisk produkt ljudboken är" , säger Jonas Tellander.

Jonas Tellander, VD och grundare, Storytel

Telefon: +46 (0)70-261 61 36

E-post: jonas@storytel.com

Storytel-koncernen består av två delar, Streaming och Publishing. Inom affärsområdet Streaming erbjuds en abonnemangstjänst för ljudböcker och e-böcker under varumärket Storytel, i dagsläget i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Holland, Polen, Ryssland, Spanien och Indien. I affärsområdet Streaming ingår även ljudboksutgivning som bedrivs i ljudboksförlagen Storyside (Sverige) och Rubinstein Audio (Holland). Inom affärsområdet Publishing finns bokförlagen Norstedts, Massolit, Kontentan, Telegram och danska People´s Press (Vuxen) och Rabén & Sjögren och B.Wahlströms (Barn & Ungdom) samt Norstedts Kartor.