Stroke är en neurologisk sjukdom, inte som WHO påstår en hjärt- och kärlsjukdom.

Report this content

World Health Organization (WHO) har utan att lyssna vare sig till professionen eller patientföreträdare ändrat klassificeringen av Stroke.

Tidigare klassificerades stroke korrekt av WHO som en neurologisk sjukdom, en sjukdom som drabbar nervsystemet. Den 9 september beslutade WHO att stroke felaktigt ska klassificeras som en kardiovaskulär sjukdom, en hjärt- och kärlsjukdom.

-    De som insjuknar i stroke drabbas oftast av neurologiska funktionsnedsättningar, är i behov av neurologisk rehabilitering och ställer sitt hopp till framsteg inom neurologisk forskning. Ur ett patientperspektiv är det helt ologiskt att stroke ska definieras under hjärt- och kärlsjukdomar. Vissa hjärt- och kärlsjukdomar, så som förmaksflimmer och högt blodtryck är förvisso väl dokumenterade riskfaktorer men det är även diabetes utan att stroke klassificeras till denna sjukdomsgrupp, förklarar STROKE-Riksförbundets verksamhetschef Kjell Holm.

Stroke är samlingsnamn för hjärninfarkt (blodpropp i hjärnan) och hjärnblödning. Stroke är en av våra största folksjukdomar. I Sverige får nära 30 000 personer stroke varje år, en person var 17e minut. Stroke är den sjukdom som kräver flest vårdar inom den somatiska (kroppsliga) sjukvården och beräknas kosta samhället 18 miljarder kronor per år, enlighet det nationella kvalitetsregistret Riksstroke. Internationellt sett är stroke den största orsaken till funktionsnedsättning och den tredje största orsaken till död. Ungefär 80 miljoner människor i världen lever med konsekvenserna efter stroke, för att inte tala om de cirka 250 miljoner nära familjemedlemmar som på olika sätt påverkas av stroke. Stroke är således ett globalt hälsoproblem.

Kjell Holm, 073-461 38 89

STROKE-Riksförbundet är en ideell intresseorganisation som bildades 1983. Vi arbetar för att sprida kunskap om stroke, dess riskfaktorer, symtom och konsekvenser med mera. Detta gör vi bland annat genom informationsskrifter, böcker, filmer, föreläsningar och utbildningsdagar för vårdpersonal, politiker, beslutsfattare med flera. Vi arbetar också för att de som fått stroke ska få en god vård och rehabilitering och kunna leva ett värdigt liv efter stroke samt för att närstående ska få ett gott stöd. Vi har närmare 10 000 medlemmar fördelade på våra 78 läns- och lokalföreningar. I våra föreningar kan både de som fått stroke och deras närstående få kunskap, stöd, gemenskap och möjlighet att skapa opinion på lokalplanet. Förbundet är en remissinstans när det gäller stroke, till exempel vid utformandet av Nationella Riktlinjer för strokesjukvård. Förbundet delar ut forskningsbidrag två gånger per år ur Strokefonden 90 05 30 - 7

Hemsida: www.strokeforbundet.se   Telefon 08 721 88 20

Taggar: