Tur eller otur var man bor efter stroke och vilket kön man har

Report this content

Att mäta hur många som upplever sig som oberoende efter stroke, som klarar sig utan stöd och hjälp, som kan återgå i någon form av arbete kan vara ett bra mått på hur bra rehabiliteringen har fungerat. När man tittar på andelen som var oberoende tolv månader efter stroke så finns det avsevärda skillnader i kommunerna. I Staffanstorp som är i topp i hela landet svarar 94 % att de är oberoende medan bara 66 % i Herrljunga. ”Det är inte acceptabelt att det är så stora skillnader beroende på var man bor och vilket kön man har”, säger Sven Andreasson, ordförande i STROKE-Riksförbundet.

Under 2011 fick samtliga kommuner och storstädernas stadsdelar, totalt 321stycken, möjligheten att svara på en enkät från Socialstyrelsen om deras verksamhet kring rehabilitering efter stroke. Det blev en svarsfrekvens på 66 %.

Dubbelt så många män som kvinnor får rehabilitering

För den som får stroke är en god rehabilitering a och o för att kunna leva ett relativt sett värdigt liv. Men Socialstyrelsens nationella utvärdering av strokevården visar på stora skillnader vad gäller tillgodosett behov av rehabilitering 12 månader efter stroke. I Blekinge som ligger i topp i statistiken upplever 67 % att deras behov av rehabilitering är tillgodosett, motsvarande siffra är 48 % för Jämtland. Riksgenomsnittet ligger på 58 %. Undersökningen visar även på avsevärda könsskillnader, dubbelt så många män som kvinnor får dag- och teamrehabilitering efter stroke i landet. Det är ett fåtal kommuner som anger att de har ett vårdprogram för strokerehabilitering och det är knappt hälften av kommunerna som har rutiner för att utse en person som ska ansvara för rehabiliteringen.

Få logopeder, kuratorer och psykologer

Tillgången till de olika yrkesgrupperna inom kommunerna varierar. De flesta kommuner anser att de har tillfredsställande många sjukgymnaster och arbetsterapeuter, däremot är logopeder, kuratorer och psykologer sällsynta ute i kommunerna. Det är ju också påtagligt många som haft stroke som är nedstämda både tre och tolv månader efter insjuknandet, vilket tyder på att de inte får den hjälp de behöver.

När det gäller förmågan att tala, läsa och skriva efter stroke är skillnaderna mellan kommunerna stora. I många kommuner är det en stor andel som uppger att de har svårt att läsa, skriva eller tala. Detta visar på att det finns en stor förbättringspotential när det gäller insatser för att återfå eller förbättra dessa förmågor.

I rapporten uppmanar Socialstyrelsen kommunerna att:

• Öka tillgången på rehabilitering och hjälpmedel
  • Förtydliga ansvaret och säkerställ att samordning sker
  • Minska nedstämdhet och beroende av stöd och hjälp

Ytterst en politisk fråga

Bristen på rehabilitering och samordning är ytterst en politisk fråga. STROKE-Riksförbundet och dess föreningar har stora förväntningar på krafttag inom detta område för att minska beroendet och öka livskvaliteten hos den som haft stroke och anhöriga.

För mer information kontakta:

Sven Andreasson

ordf@strokeforbundet.se

Daniela Bjarne

Sakkunnig

daniela@strokeforbundet.se

tel. 0738 00 11 99

Fakta:

Fakta är hämtat från den nationella utvärderingen av strokevård, delrapport: Kommunernas insatser gjord av Socialstyrelsen, den finns att hämta på: http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2011/2011-11-3

Där finns det också bilagor som man kan ladda ner; såsom enkätens frågor, enkätens resultatFör att se resultat från varje kommun finns det en bilaga som heter Kommunprofiler:

Fakta Strokedagen

Den 8 maj är det den internationella Strokedagen, då går landets 69 strokeföreningar ut på gator och torg och informerar om stroke, rehabilitering och vikten av en hälsosam livsstil samt anordnar föreläsningar om detta