Stromma Sommarstockholms största arbetsgivare: ”Rekryterar från alla världsdelar”

Inför att säsongen nu drar igång för Strommas sightseeingturer i Stockholm når företagets rekrytering av sommaranställda sin kulmen. De 600 säsongsanställda gör Stromma till Sommarstockholms största arbetsgivare – och skaran av anställda är minst sagt internationell.

Stockholm är en av världens mest populära turiststäder. Varje år besöks vår huvudstad av 14 miljoner turister.

Strommas säsongsanställda möter turisterna vid biljettkassorna, ombord på båtarna och bussarna, i Stockholms skärgård såsom på Birka och Vaxholm. De är anställda som busschaufförer, försäljare, matroser, kaptener eller värdar.

- Med tanke på att 3 av 5 av våra gäster är internationella så håller även vi en hög internationell standard, vilket specifikt innebär att våra anställda i år kommer från 27 länder och talar 53 olika språk, säger Peter Henricson, affärsområdeschef på Strömma Turism och Sjöfart.

En av de säsongsanställda är Andrea Diaz från Mexiko. I samband med att hon flyttade till Sverige så letade hon efter ett roligt jobb. Men eftersom Andrea inte pratade svenska var arbetsmarknaden begränsad.
- Jag fick då jobb som innesäljare på Stromma där man efterfrågade språkkunskaper och gärna anställer positiva personer som tycker om människor. Det stämmer bra överens med mig. Jag hade ingen tidigare erfarenhet av arbete inom turistnäringen, men jobbet var roligt och utvecklande, säger Andrea Diaz.

Sommaren därefter fortsatte Andrea att jobba för Stromma och hade då hunnit lära sig svenska:
- Jag trivdes och gillar att möta turister. Nu är jag inne på mitt tredje år - nu som anställd på heltid på huvudkontoret.

För mer information kontakta: Peter Henricson, Strömma Turism och Sjöfart, mobil: 0708 94 76 33.

Strömma Turism& Sjöfart AB är ett av Nordens största upplevelseföretag med fokus på rundturer med båt och buss samt storstadsaktiviteter. Vi skapar upplevelser som ger minnen för livet. Verksamheten bedrivs i Stockholm, Göteborg, Malmö, Oslo, Bergen, Stavanger, Geiranger, Ålesund, Helsingfors och Köpenhamn under kända varumärken som Strömma Kanalbolaget, Stockholm Sightseeing, Canal Tours Copenhagen, Helsinki Card, Paddanbåtarna, Rederi Göta Kanal, Nya Älvsborgs Fästning, Panorama Sightseeing, Vaxholms Kastell och Open Top Tours. Läs mer på www.stromma.se

Taggar: