Studentkortet – 5 år av digital tillväxt och nya rekord

Rabattkortföretaget Studentkortet har under de fem senaste åren förändrats i grunden till att bli ett digitalt tillväxtföretag.

På fem år har omsättningen mer än fyrdubblats och företagets försäljning nådde 43,3 miljoner kronor förra året. Flera års förluster har nu vänt till ett positivt resultat på 4,5 miljoner kronor.

”Vi har genomfört ett hårt och målmedvetet arbete och börjar nu skörda frukterna av det. Vi noterar enorm resultatförbättring där vi vänder tidigare förluster till en bra vinst”, säger Anneli Kansbod, som tog över som VD på Studentkortet för drygt två år sedan.

Det digitala fokuset är nu helt självklart för Studentkortet, som grundades av Sveriges Förenade Studentkårer 1995 och tidigare enbart förknippades med det gula plastkortet som var dess signum.

”Rabatterbjudandena är nu mycket lättare att använda för våra studenter och mer effektivt för våra samarbetsparters när kortet hela tiden finns tillgängligt i mobilen. Då används rabatterna oftare och enklare”, säger Anneli Kansbod.

På fem år har Studentkortets försäljning ökat från 10,5 miljoner kronor 2012 till att landa på 43,3 miljoner konor för 2016, enligt det preliminära bokslutet. Under 2016 har omsättningen ökat med 35 procent från föregående år. Rörelseresultatet landade på 4,5 miljoner kronor.

Studentkortets försäljning och EBIT-resultat 2012-2016. Från 2014 är de tidigare två bolagen Studentkortet Media och Studenkortet i Sverige sammanräknade.

Studentkortet når idag omkring 550 000 av landets studenter, som är en mycket attraktiv målgrupp, och har samarbeten med många stora konsumentföretag. Bland företagen märks Telenor, Hi3G, Apple, Coop, Zalando, Pressbyrån och Philips.

”Vi har haft ett rejält tryck under det senaste året och 2017 fortsätter lika starkt. Jag räknar med att vi kan behålla en hög tillväxttakt, bland annat med hjälp av vår nya e-handelssatsning. Resultatet är också på en nivå som vi kan hålla och förbättra”, säger Anneli Kansbod.

Anneli Kansbod, VD Studentkortet

anneli.kansbod@studentkortet.se, Tel: 070 422 99 46

Studentkortet i Sverige AB förmedlar studentrabatter och erbjuder direkta kommunikationskanaler mot Sveriges gymnasie- och universitetsstudenter. Studentkortet ger också ut Metro Student som är en av Sveriges största studentmagasin. Företaget grundades av Sveriges Förenade Studentkårer 1995 och ägs idag av Metro Sverige och Universumgruppen.

Citat

Anneli Kansbod, VD på Studentkortet