Studentrabatter avgörande för studentekonomin

86 % av Sveriges studenter utnyttjar sina studentrabatter visar en undersökning från Studentkortet. Det är tajt för studenterna att få ekonomin att gå ihop och med en allt tuffare bostadsmarknad som gör att hyrorna pressas upp är därför de studentrabatter som finns tillgängliga helt nödvändiga för Sveriges studenter.
-Studentrabatterna är avgörande för att min ekonomi ska gå ihop under en månad, säger Erika Vanhainen, studerande vid Stockholms Universitet.

Undersökningen Student 2013 är gjord av företaget Studentkortet som har förmedlat rabatter till studenter sedan 1995. Rapporten visar att studenterna utnyttjar sina rabatter frekvent. Hela 86 % av de tillfrågade studenterna har någon gång utnyttjat sina studentrabatter. Främst är det rabatter på resor som nyttjas flitigast och det finns flera erbjudanden att spara pengar på. SJ, SL och Malmö Aviation är exempelvis några av de reseaktörer som erbjuder rabatter inrikes, något som är extra viktigt för studenterna eftersom just resor med kollektivtrafik, flyg och tåg är en av de största utgifterna.

- Rabatten med SL är en utav de viktigaste rabatterna för mig. Därför är det viktigt att få ett studentkort snabbt så att man kan köpa månadskort tidigt på terminen, säger Erika Vanhainen.

Enligt undersökningen har en student cirka 2800 kronor över att röra sig fritt med när alla utgifter är betalade så förutom reserabatter är även erbjudanden på mobiltelefoni, datorer, banktjänster och andra tjänster väldigt populära.

Studentkortet förser Sveriges studenter med Studentkort och driver sajten studentkortet.se. Sajten är en av Sveriges största webbshoppingportaler för studenter och där förmedlas dagligen hundratals rabatter från utvalda företag.

- Vi märker av ett stort tryck på sajten under terminsstart eftersom många studenter efterfrågar och är beroende av de erbjudanden som våra partners förmedlar, säger Daniel Dersén, vd på Studentkortet.