Sveriges studenter trivs med det mesta – utom ekonomin

Rätt utbildning, lovande karriärer och bra fritid. Sveriges studenter trivs med tillvaron enligt Studentbarometern, som görs i samarbete mellan Studentkortet och Ungdomsbarometern. Bara en punkt får riktigt dåligt betyg. Studenterna bekymrar sig över sin egna knapra ekonomi.

”I grunden är det en väldigt glädjande undersökning bland studenterna. De trivs med livet och sina utbildningar. Men det är ändå tydligt att de allra flesta studenter måste snåla och kämpa för att klara ekonomin”, säger Anneli Kansbod, VD på studentrabattföretaget Studentkortet.

Det är också en av anledningarna till att Studentkortet har en så kraftig tillväxt. Allt fler studenter utnyttjar rabatter i sitt dagliga liv för att spara pengar och sätta lite guldkant på tillvaron. Studentkortet samarbetar med en rad stora företag för att hitta de bästa erbjudandena.

”Vår viktigaste uppgift är att ge studenterna riktigt bra erbjudanden. Tillströmningen av nya aktiva studenter hos oss visar också att vi är en del av mångas ekonomiska vardag och Studenkortet är självklart vid många köptillfällen”, säger Anneli Kansbod.

Sveriges drygt 340 000 högskolestudenter är spridda över landets lärosäten men absolut flest läser ämnen inom samhällsvetenskap och juridik. Sedan följer humaniora, teknik, naturvetenskap, vård och omsorg och medicin.

Studentbarometern är en onlineundersökning bland högskole- och universitetsstudenter som görs i samarbete mellan Studentkortet och Ungdomsbarometern. Den senaste studien genomfördes i maj 2015 med drygt 8.000 svarande.

För mer information, kontakta

Anneli Kansbod, VD Studentkortet, anneli.kansbod@studentkortet.se, tel: 0704 22 99 46

Anneli Kansbod