Sveriges studenter väljer M och ratar SD

Moderaterna är populäraste partiet hos Sveriges universitets- och högskolestudenter, följt av Socialdemokraterna. Socialdemokraterna när näst högsta stödet medan Sverigedemokraterna får ett mycket lågt stöd. Det är ett av resultaten i Studentkortets stora Trendrapport, med 12 108 svaranden.

Studenterna fick bland annat svara på frågan vilket parti de skulle rösta på om det var val idag. 16,7 procent av Sveriges studenter svarar att de skulle rösta på Moderaterna, och den främsta anledningen bakom valet är att de har förtroende för Moderaternas politik gällande landets ekonomi och skatter.

Socialdemokraterna får 14,8 procent av rösterna och Centerpartiet kommer på tredje plats med 11,0 procent av rösterna. Om Sveriges studenter skulle få bestämma idag skulle varken Sverigedemokraterna eller Kristdemokraterna komma in i Riksdagen. Sverigedemokraterna får 3,1 procent och Kristdemokraterna får 1,9 procent av rösterna.

Andelen osäkra är hög och står för 27 procent av de fler än 12 000 tillfrågade i undersökningen.

Studentkortets trendrapport genomfördes 22-29 oktober 2017 med 12 108 svarande. Frågorna skickades i en web-enkät till de universitets- och högskolestudenter som finns i Studentkortets databas.

Länk till undersökningen: https://www.studentkortet.se/wp-content/uploads/2017/10/Studentkortet_trendrapport_2017-2_2.pdf

Fredrik Grufvisare, VD Studentkortet
fredrik.grufvisare@studentkortet.se, Tel: 073-0460066

Studentkortet i Sverige AB förmedlar studentrabatter och erbjuder direkta kommunikationskanaler mot Sveriges gymnasie- och universitetsstudenter. Studentkortet ger också ut Metro Student som är en av Sveriges största studentmagasin. Företaget grundades av Sveriges Förenade Studentkårer 1995 och ägs idag av Metro Sverige och Universumgruppen.

Taggar: