Med uppdrag att växa - Årets viktigaste ledarskapsbok!

Anders Dahlvig är en av Sveriges främsta företagsledare. Under hans tio år på vd-posten ökade Ikeas genomsnittliga försäljning med elva procent och personalstyrkan växte med 70 000 medarbetare. Framgångsmodellen? Ett brett samhällsengagemang.

I boken Med uppdrag att växa, som släpps den 6 maj, delar Ikeas tidigare vd Anders Dahlvig generöst med sig av sina erfarenheter från 26 år inom koncernen. I tio år var han koncernchef för det svenska möbelföretaget och samlar här sina personliga tankar kring framgångsrikt företagande.

Hans viktigaste budskap är att lönsamhet uppnås genom att integrera ett bredare samhällsansvar i verksamheten. Att tänka på samhällets välbefinnande jämte traditionella affärsmål som vinst och försäljningsökning resulterar – vilket Anders Dahlvig kan visa med hjälp av Ikea som fallstudie – i positiva besked i bokslutet.

Samtidigt stärker ett bredare samhällsengagemang företagets rykte och image på den internationella arenan. Företaget blir konkurrenskraftigare på lång sikt när det kan möta konsumentens krav och förväntningar och blir samtidigt en förebild för andra globala företag.

Om författaren:

Anders Dahlvig är utbildad vid Lunds universitet och vid University of California. Han var anställd på Ikea åren 1983–2009, varav de sista tio åren som vd och koncernchef. Han har idag ett antal tunga styrelseuppdrag, bl.a. i Hennes & Mauritz AB, Kingfisher plc, The New Wave Group, Oriflame SA och Axel Johnson AB samt sitter i Ekonomihögskolans i Lund Advisory Board. Med uppdrag att växa ges ut på Studentlitteratur, www.studentlitteratur.se. Se Anders Dahlvig själv presentera boken: www.youtube.com.

Kort om boken: ISBN 9789144072746, sidantal 205, vårt internetpris 299 kr.

För ytterligare information kontakta: Karin Palmkvist, förläggare. Tel. 046-31 21 45, e-post: karin.palmkvist@studentlitteratur.se

För beställning av recensionsexemplar eller högupplösta bilder kontakta: Pia Johansson, förlagsassistent . Tel. 046-31 22 02, e-post: pia.johansson@studentlitteratur.se