Ingrid Pramling Samuelsson prisad

Ingrid Pramling Samuelsson, professor i förskolepedagogik vid Göteborgs universitet, vann kategorin universitet/högskola när Sveriges Läromedelsförfattares Förbund (SLFF) offentliggjorde vinnarna till Årets Läromedelsförfattarpris LÄRKAN 2013.

- Som flitig och uppskattad författare och föreläsare lyckas Ingrid förmedla de senaste forskningsrönen på ett sätt som gör att de verkligen får spridning bland personal i förskolan, säger Ronny Pettersson, förlagschef på Studentlitteratur.

Ingrid är den första professorn i pedagogik med inriktning mot tidiga åldrar och har skrivit en rad böcker och artiklar som tar avstamp i hennes forskning. Hon är också uppskattad expert och svarar på frågor på www.forskoleforum.se som är ett forum som drivs av Studentlitteratur där alla som arbetar i förskolan kan hålla sig uppdaterade om nyheter och aktuell forskning.

Ronny Pettersson, Förlagschef Skola och lärarutbildning, Studentlitteratur
Tel: 046-31 21 74, e-post: ronny.pettersson@studentlitteratur.se

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande förlag för kvalificerad kurs- och facklitteratur. Företagets samlade utgivning omfattar över 3 500 titlar författade av 4 000 forskare och lärare. Förlaget erbjuder läromedel för förskola, grundskola och gymnasium, kurslitteratur för universitet och högskola samt kvalificerad facklitteratur för yrkesverksamma. Läromedel som integrerar böcker och digitala medier utgör en växande del av utgivningen. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter drygt 260 miljoner kronor och har 120 anställda.