Nyheter inom Vård och Rehabilitering

Nedan presenterar vi några av våra senast utgivna böcker inom Vård och Rehabilitering. Har du frågor, kontakta förläggare Alexandra Ellervik 046-31 22 03, alexandra.ellervik@studentlitteratur.se. Vår förlagsassistent Susanne Borg-Törn, susanne.borgtorn@studentlitteratur.se, förser dig gärna med recensionsexemplar. Högupplösta omslagsbilder kan du ladda ner på www.studentlitteratur.se/press, ange bokens ISBN.

Lundälv, Jörgen

Blogga tryggt

Kommunikation och relation är två väsentliga begrepp som alla människor måste förhålla sig till. Den goda kommunikationen mellan två människor handlar bland annat om ansvar och om vad vi är skyldiga varandra. Boken innehåller robusta råd och många exempel från verkligheten som handlar om att använda nya medier i tjänsten. Den är tänkt att ha i beredskap när du bäst behöver råd i etiska, juridiska och praktiska situationer.

Ringsberg, Karin C m.fl. (red.)

Health literacy

Boken är indelad i en teoretisk del och en del med praktiska exempel från de olika nordiska länderna på hur health literacy reflekteras och tillämpas i olika sammanhang. Den ger på så sätt såväl ett teoretiskt underlag för begreppet och dess värdegrunder som exempel på hur det i praktiken går att arbeta med att främja utvecklingen av health literacy. Boken belyser också utifrån ett europeiskt perspektiv metodologiska aspekter på verktyg för att mäta och bedöma health literacy i befolkningen.

Kosek, Eva m.fl. (red.)

Smärta och inflammation

Boken innehåller en klinisk översikt över de olika tillstånden, en fördjupad beskrivning av sjukdomsmekanismerna baserad på senaste forskningsrönen och en terapidel som avhandlar såväl farmakologiska och sjukgymnastiska behandlingar som kognitiv beteendeterapi och multimodal rehabilitering.