Så värderas den svenska fastighetsmarknaden

Är den svenska fastighetsmarknaden övervärderad? Hur mäter man det? Och när blir övervärderade fastigheter ett problem? I Studentlitteraturs Fastigheter och banker förklarar författaren Daniel Ekeblom vilka faktorer som påverkar värderingen av den svenska fastighetsmarknaden. I fokus ligger svenska hushålls skuldsättning över de senaste 30 åren och hur denna har möjliggjorts av bankväsendet.

Det finns få saker som betyder så mycket för svenskt välstånd som ett välfungerande samspel mellan banker och fastighetsägare, något som förklarar den stora uppmärksamhet som den svenska fastighetsmarknaden har fått i den nationella nyhetsrapporteringen under de senaste åren.

– Boken diskuterar huruvida Sverige har en ”fastighetsbubbla” eller ej och vilka potentiella risker den utgör för svenska hushåll, säger författaren Daniel Ekeblom. Från den mediala debatten kan en läsare lätt få intrycket att om det bara byggs tillräckligt mycket nya fastigheter i våra storstäder, eller om hushåll bara amorterar någon tusenlapp mer i månaden, så är problemet med de höga fastighetsvärderingarna löst. Så enkelt är det inte. Men med hjälp av grundläggande insikter i hur bankväsendet har möjliggjort skuldsättningen över de senaste 30 åren får man mycket bättre förståelse för vilken framtid Sverige går till mötes.

Boken diskuterar också statens inställning till fastighetsmarknaden och vad den innebär för investerare i fastighetsmarknaden. Även de två stora finanskriserna (1990–1994 och 2008), som på olika sätt har haft stor betydelse för fastighetsmarknaden, lyfts fram. Avslutningsvis reflekterar Ekeblom över framtiden för fastighetsmarknaden och svarar på frågan ” är den svenska fastighetsmarknaden övervärderad”.

Fastigheter och banker ger läsaren en möjlighet att förkovra sig på ett sätt som läsandet av populära bloggar inte gör, säger Daniel Ekeblom. Även om den inte är helt uttömmande kan läsaren använda de nyvunna kunskaperna för ytterligare studier, i sitt arbete, i förhandlingar med banken eller i diskussioner med folkvalda.

Om författaren:

Daniel Ekeblom doktorerar i nationalekonomi vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet, där han forskar på inflationsförväntningar och undervisar i makroekonomi. Under finanskrisen 2008 arbetade han som analytiker vid Bloombergs europeiska huvudkontor i London där hans huvudsakliga arbetsuppgifter bestod av att hjälpa företagskunder med analyser av marknaderna för företagsförvärv, bankrekapitaliseringar och konkurser.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Eric Rehn, Förläggare Ekonomi
Tel: 046-31 21 22, e-post: eric.rehn@studentlitteratur.se