Bokmässan: Möt författare, bli lättläst och var med i samtal

Hyllade författare, lättlästa politiker och respektfulla samtal är några av ämnena i Studieförbundet Vuxenskolans monter på Bokmässan. Avgjorde media valet? Stämmer bilden av stad och landär några frågor som ställs i monter C05:01 när Bokmässan i Göteborg öppnar i dag.

På Studieförbundet Vuxenskolans program finns ungefär 60 rubriker av olika slag. Kända namn som Jonas Gardell, Jonas Hassen Khemiri och Stina Wollter är några av gästerna. Honung, varning för mat och Poetry slam blir det också. Dessutom delar Studieförbundet Vuxenskolan ut sitt årliga författarpris. På lördag hyllas Linnea Axelsson för sin bok Aednan.

Varför är Studieförbundet Vuxenskolan på Bokmässan?

- Bokmässan i Göteborg är en mötesplats för många kultur- och bokälskande människor. Därför är det viktigt för oss att vara där. I år fördjupar vi oss bland annat i respektfulla samtal, media och valet samt bilden av land och stad, säger Nina Larsson, förbundschef.

Några exempel ur Studieförbundet Vuxenskolans program på Bokmässan

I dag torsdag 27/9

Kl 9.30 Anhörigskap, en gränslös kärlek och skamfylld sorg. Samtal mellan Lina Brustad, Anhörigas Riksförbund, Kjell Stjernholm, Studieförbundet Vuxenskolan, och Anna Clarén, fotograf, om att bildsätta det mest privata i ens liv.

Kl 10.30 Kreativitet, inspiration och X-tra mycket kärlek. KiX sänker trösklar mot omvärlden och inkluderar unga med intellektuell funktionsnedsättning.

Kl 11.00 Bli en lättläst politiker. Goda råd till politiker och andra som vill bli mer begripliga. Med Ylva Bjelle, Bjelle Media AB, och Kjell Stjernholm, utvecklingsledare och samordnare, Studieförbundet Vuxenskolan.

Kl 13.30 Det goda landet. Om Svenskhet och interkulturalitet. Om demokrati, integration och solidaritet. Med Jan Nordwall, generalsekreterare, Sveriges Hembygdsförbund.

Kl 15.00 Stämmer bilden av land och stad? My Fransson, verksamhetsutvecklare och ledamot i Hela Sverige ska levas styrelse, och Madeleine Opira, chef och grundare, A Million Minds, medverkar. Moderator: Nina Larsson, förbundschef.

I morgon fredag 28/9

Kl 9.30 Respektfulla samtal trots olika värderingar. Hur kan vi fortsätta prata med varandra även om vi har olika värderingar?  Medverkande: Pa Modou Badjie, verksamhetsansvarig, Vägen Ut, och Mikael Klintman, professor, sociologiska institutionen, Lunds Universitet. Moderator: Nina Larsson, förbundschef.

Kl 11.00 Avgjorde mediavalet? Medverkande: Brit Stakston, mediestrateg, Ulf Johansson, ansvarig utgivare för Uppdrag Granskning, Peter Esaiasson, statsvetare, och Jonathan Falck, tidigare chefredaktör, GP. Moderator: Anders Öhberg, strategisk rådgivare, Studieförbundet Vuxenskolan.

Kl 13.30 Maria Rashidi. När Maria begärde skilsmässa från sin make svarade han med att kasta syra i hennes ansikte. Självbiografin Bränd frihet berättar hennes historia. Medverkande: Maria Rashidi och Elisabet Omsén.

Lördag 29/9

Kl 9.30 Fatameh Khavari. Jag stannar till slutet är en berättelse om ett liv på flykt och om att bygga en folkrörelse av samhällets mest utsatta.

Kl 11.00 Möt Linnea Axelsson, vinnaren av Studieförbundet Vuxenskolans författarpris. Studieförbundet Vuxenskolans jury hyllar Linnea Axelsson och kallar Aednan för "ett storslaget nyskapande verk och ett mäktigt epos om två samiska familjers levnadsvillkor". Linnea Axelsson intervjuas av Nils Ingmar Thorell och Gunilla Lindahl, ordförande samt ledamot i juryn för SV:s författarpris.

Kl 12.00 Elisabeth Åsbrink. Orden som formade Sverige är en personlig, rolig och bitvis provocerande läsning av svenskheten.

Söndag 30/9

Kl 11.00 Clara Henry. Clara är idag den största kvinnliga Youtube-vloggaren i Norden. Presenterar boken Mot framtiden: en simpel guide till att krossa patriarkatet.

Kl 13.30 Jonas Gardell. Till minne av en villkorslös kärlek - en stor episk roman och ett oemotståndligt kvinnoporträtt av Jonas mor.

Kl 15.00 Poetry Slam. Möt nya talanger som tävlar i estradpoesi.

Se hela monterprogrammet, klicka här. Flera av SV:s programpunkter sänds också live på Facebook.

Bild på Nina Larsson finns här. Fotograf: Thron Ullberg.

Kontakt: Matilda Asp, kommunikatör, Studieförbundet Vuxenskolan, telefon 070-855 30 83 och matilda.asp@sv.se.