Järvaveckan: Kultur, näringsliv och folkbildning på samma scen

Hör framgångsrecept från kultursfären, folkbildningen och näringslivet på samma scen hos Studieförbundet Vuxenskolan på Järvaveckan. Pa Modou Badjie, artist och föreläsare, Shadi Bitar, VD och grundare Nextory, Aisha Abdulle och Ibado Abdillahi, arrangörerna bakom Gäcda-festivalen medverkar i morgon fredag 15/6 på seminariescen 1 kl 17.00. Samtalet leds av Nina Larsson, förbundschef för Studieförbundet Vuxenskolan.

Hur kan vi stärka dagens unga och få fler i utsatta områden att rösta? Kan musik, film, digital utveckling och ökat läsande vara en väg framåt för demokratin? Det är några av frågorna som ställs på seminariet ”Samtal om demokrati” hos Studieförbundet Vuxenskolan på Järvaveckan i morgon fredag.

- Det är viktigt att höra olika människor prata om sina erfarenheter och framgångsrecept. Järvaveckan är en viktig mötesplats, människor möts, perspektiven breddas och tilliten ökar. Demokrati skapas av aktiva medborgare, därför är det vårt uppdrag att ge de bästa verktygen och förutsättningar för alla Sveriges ungdomar, säger Nina Larsson, förbundschef.

- Att våga mötas och prata om våra mänskliga rättigheter och skyldigheter är nyckeln till välfungerande demokrati, säger Pa Modou Badjie, artist och verksamhetsutvecklare på Studieförbundet Vuxenskolan.

- Den största mängden kunskap vi människor inhämtar får vi genom det skrivna ordet. Läsandet är grunden för vår demokrati. Idag behöver vi möta våra barn och ungdomar i deras digitala vardag. Skärmtid behöver inte vara något negativt. Det som är viktigt är vad man gör framför skärmen, säger Shadi Bitar, grundare och vd för den digitala boktjänsten Nextory.

Tid och plats

Fredag 15/6 kl 17-18, seminariescen 1, Järvaveckan, Spånga IP.

För mer information, vänligen kontakta Studieförbundet Vuxenskolan

Natalia Rylander, pressekreterare, natalia.rylander@sv.se och 072-541 02 91.

Pressbilder: https://www.sv.se/om-sv/pressrum/

Seminariet sänds live på Studieförbundet Vuxenskolans Facebook-sida