Och de nominerade är …

Vem vinner Studieförbundet Vuxenskolans författarpris i år? Mia Ajvide, Stefan Spjut och Hanna Landahl är några av de 16 nominerade författarna. Vinnaren presenteras i anslutning till bokmässan i höst. Prissumman är 50 000 kronor.

Studieförbundet Vuxenskolans författarpris tilldelas en författare som speglar nutidens landsbygd, med inriktning på författare i början av sin karriär.

De nominerade till Studieförbundet Vuxenskolans författarpris 2017 är

Mia Ajvide med romanen Älska Vingåker, Albert Bonniers förlag. Mia Ajvide är uppvuxen utanför Jönköping, bor på Runmarö i Stockholms skärgård. Läs mer, klicka här

Lina Bengtsdotter med romanen Annabelle, Forum bokförlag. Lina Bengtsdotter är uppvuxen i Gullspång. Annabelle är hennes debut. Läs mer, klicka här

Mikael Berglund med romanen Smekmånader, Albert Bonniers förlag. Debuterade som författare 2015. Arbetar som grafisk formgivare, webbprogrammerare och på ett bokcafé i hemstaden Umeå. Läs mer, klicka här

Lina Brustad med romanen Humlesäcken, Idus förlag. Lina Brustad bor utanför Varberg. Debuterade i år med den självbiografiska romanen ”Humlesäcken”. Läs mer, klicka här.

Patrik Godin med romanen Recept för martyrer, Albert Bonniers förlag. Patrik Godin bor i Järfälla utanför Stockholm, debuterade 2013. Läs mer, klicka här

Susanne Jansson med romanen Offermossen, Wahlström&Widstrand. Susanne Jansson bor strax utanför Göteborg och har varit verksam som frilansskribent och fotograf i tjugo år. Offermossen är hennes debutroman. Läs mer, klicka här.

Helena Jonsson med romanen Sverige ser inte ut som du tror, Volante. Helena Jonsson är bonde och var under sex år förbundsordförande för Landsbrukarnas Riksförbund. Läs mer, klicka här.

Gunnar Källström med romanen Säg att du älskar mig, tre gånger, Lindelöws Bokförlag. Gunnar Källström är uppväxt i Jönköping. Har spelat folkmusik, skrivit många texter till egen musik och givit ut flera skivor. Prosadebuterar med Säg att du älskar mig, tre gånger. Läs mer, klicka här.

Hanna Landahl med romanen Välkommen till Himmelsta, Celanders förlag. Hanna Landahl kommer från Kvänum och bor utanför Falköping. Välkommen till Himmelsta är hennes debutroman. Läs mer, klicka här.

Agnes Lidbeck med romanen Finna sig, Norstedts förlag. Agnes Lidbeck bor i Stockholm. ”Finna sig” är hennes debutroman. Läs mer, klicka här

Hannah Lutz med romanen Vildsvin, Albert Bonniers förlag. Hannah Lutz är uppvuxen i Ekenäs i Finland, numera bosatt i Danmark. Vildsvin är Hannah Lutz debutroman. Läs mer, klicka här.

Göran Magnusson med romanen Den danska älskarinnan, Hoi Förlag. Göran Magnusson är agronom och copywriter, han debuterar som författare med relationsromanen Den danska älskarinnan. Läs mer, klicka här.

Malin Nord med romanen Barmark, Albert Bonniers förlag. Malin Nord är född i Östersund och bosatt i Stockholm. Har gått litterär gestaltning vid Göteborgs universitet och varit verksam som journalist. Läs mer, klicka här.

David Nyman med romanen Nerverna, Wahlström & Widstrand. David Nyman har en bakgrund som grafisk journalist på Aftonbladet och Svenska Dagbladet. Född i Sörmland, uppväxt i Hälsingland. Bor i Malmö, arbetar som grafisk formgivare och frilansskribent. Nerverna är David Nymans debutroman. Läs mer, klicka här.

Åsa Persson med romanen Skuggor av ljus, Grim förlag. Åsa Persson är från Ronneby, hon är undersköterska och arbetar inom Blekinge läns landsting. Skuggor av ljus är hennes första bok. Läs mer, klicka här.

Stefan Spjut med romanen Stalpi, Albert Bonniers förlag. Stefan Spjut har jobbat som litteraturkritiker på Svenska Dagbladet och kulturredaktör på Norrbottens-Kuriren. Läs mer, klicka här.

Fakta om Studieförbundet Vuxenskolans författarpris

SVs författarpris tilldelas en person som i sitt författarskap speglar nutidens landsbygd, med inriktning på författare i början av sin karriär. Utmärkelsen delades ut första gången 1954. Tidigare pristagare är bland andra Catrin Ormestad, Torgny Lindgren och Carin Hjulström.

En jury läser böcker av de nominerade författarna. Vinnaren utses av juryn.

Prissumman är 50 000 kronor. Priset delas ut i Studieförbundet Vuxenskolans monter på bokmässan i Göteborg. Därefter erbjuds vinnaren en möjlighet att turnera med Studieförbundet Vuxenskolan.

#Författarpris #Studieförbundetvuxenskolan #Platsförnytänkande

I juryn för Studieförbundet Vuxenskolans författarpris

Nils Ingmar Thorell, ansvarig för Studieförbundet Vuxenskolans författarpris.

John Hillstierna, chefredaktör tidningen Impuls och kommunikationschef, Studieförbundet Vuxenskolan.

Gunilla Lindahl, chefredaktör, tidningen Senioren.

Olav Magnusson, bokhandlare och styrelseledamot, SV Halland.

Marianne Eckerbom, fritidspolitiker, regionfullmäktige (C)

Stefan Löfgren, kulturkonsulent, Bygdegårdarnas Riksförbund.

Anna Blomberg, mediestrateg och agronom, LRF Mjölk.

Kontakt: Matilda Asp, kommunikatör, Studieförbundet Vuxenskolan, telefon 070-8553083 eller matilda.asp@sv.se