Ser Sverige ut som du tror?

Växer stad och land ifrån varandra? Hur ser landsbygdens utveckling ut? Det är några av frågorna som ställs när Helena Jonsson, LRF:s tidigare ordförande, åker på turné med Studieförbundet Vuxenskolan apropå boken Sverige ser inte ut som du tror. Turnén har premiär i Ösby, Västmanland i kväll. Därefter följer samtal i Malmköping, Uppsala, Bollnäs och Jönköping.

Sverige ser inte ut som du tror berättar en historia om ett Sverige där en levande och konkurrenskraftig landsbygd och stad är varandras förutsättningar.

- Sverige är ett väldigt mångfacetterat land. Nästan vilken bild man än har av Sverige så finns det någon annan som har en motsatt bild. Det handlar om att se utmaningarna och våga göra någonting åt dom. Det finns enorma möjligheter i landsbygden och det gröna näringslivet, säger Helena Jonsson.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en av Studieförbundet Vuxenskolans grundorganisationer.

- För oss på Studieförbundet Vuxenskolan är det viktigt att samarbeta med LRF och Helena Jonsson. Hennes bok ställer engagerande frågor som ger människor både på landsbygd och i storstad möjlighet att fördjupa sig i aktuella samhällsfrågor, säger Nina Larsson, förbundschef, Studieförbundet Vuxenskolan.

Turnéplan

7/11 Ösby. På Västmanlands naturbruksgymnasium klockan 19.00. Mer information om tid och plats finns på facebook, klicka här

8/11 Malmköping. Hos Grinda Gårdsglass klockan 18.30. Mer information om tid och plats finns på facebook, klicka här.

21/11 Uppsala. Mer information om tid och plats kommer senare.

22/11 Bollnäs. I Kulturhuset Bollnäs klockan 19.00. Mer information om tid och plats finns på facebook, klicka här.

27/11 Jönköping. Hos Jönköping International Business School kl 18.00. Mer information om tid och plats finns på facebook, klicka här

Fakta

Helena Jonsson är bonde och var under sex år förbundsordförande för Landsbrukarnas Riksförbund. Boken är skriven med hjälp av Anna Lundell, medarbetare på LRF.

Läs mer om boken och Helena Jonsson, klicka här

Hör mer av Helena Jonsson i Studieförbundet Vuxenskolans podd, klicka här

Samtalen på turnén hålls i formen av en SV Arena, som är Studieförbundet Vuxenskolans opinionsskapande mötesplats för aktuella samhällsfrågor. Samtalen handlar bland annat om vem som sätter bilden av svensk landsbygd.

Matilda Asp, kommunikatör, telefon 070-855 30 83 eller matilda.asp@sv.se