Skateboard, jämställdhet och Fatta = årets folkbildare

Ida Östensson är årets folkbildare enligt Studieförbundet Vuxenskolan. Ida Östensson har grundat Crossing Boarders och är initiativtagare till Fatta. Hon får utmärkelsen Årets folkbildare för att hon bland annat ”folkbildar ung som gammal” och når ”den breda massan, tvivlarna och skeptikerna”. Priset delas ut på Studieförbundet Vuxenskolans stämma i helgen. Prissumman är 25 000 kronor.

-  Jag är jätteglad. Att få folkbildarpriset, att bli uppmärksammad så här, det är stort. Äran är störst, pengarna är grädde på moset, säger Ida Östensson.

Ida Östensson är samhällsdebattör och har arbetat med flera jämställdhetsprojekt. Hon har bland annat öppnat upp skateboardkulturen för tjejer genom att starta föreningarna You skate girl och No limit skate. 2010 startade hon Crossing Boarders, en organisation som jobbar med metoder för jämställdhet. Hon är också initiativtagare till kampanjen Fatta, som kämpar mot sexuellt våld och för samtycke i praktik och lagstiftning.

-  Det vi gör på Crossing Boarders och Fatta, det är folkbildning, så är det. Vi har tagit reda på saker, vi har pratat ett enkelt språk, vi har folkbildat andra samtidigt som vi lärt oss saker själva. Det är grymt att Studieförbundet Vuxenskolan sett det. Det här priset är ett bevis på att det finns fler än jag som tycker att frågor om inkludering och jämställdhet är superviktiga, säger Ida Östensson.

Tidigare års folkbildare har bland andra varit Mifforadio och Alexander Bengtsson, Expo. Ida Östensson kommer till Studieförbundet Vuxenskolans stämma i helgen för att ta emot priset.

Hela motiveringen: Studieförbundet Vuxenskolans Folkbildningspris 2015 går till Ida Östensson, grundare av Crossing Boarders, initiativtagare till Fatta och ständigt aktuell i samhällsdebatten.För hennes kreativa och lösningsfokuserade sätt att analysera, ta sig an och erbjuda lösningar på flera av samhällets problem inom inkludering och jämställdhet. Med konkreta verktyg folkbildar hon ung som gammal i hur vi tillsammans och du allena kan påverka så att alla röster får höras och alla får chansen att nå sin fulla potential. Innovatören Ida har modet att anta en av samhällets stora utmaningar och på ett positivt sätt dela med sig av sina kunskaper samt de metoder och engagemang som krävs för förändring. Med satsningar som Jämställdhetseffekten, Twee-Q och Fatta medvetandegör hon inte bara de redan invigda – hon når även den breda massan, tvivlarna och skeptikerna; tre helt nya målgrupper som nästan samtliga föregångare haft väldigt svårt att nå. Att hennes nyskapande metoder fungerar visar hon på detta sätt inte bara i teorin utan i ständigt återkommande praxis! Ida är och kommer alltid att vara en stark folkbildare!

Priset tilldelas en person som, utanför de etablerade folkbildningsorganisationerna, gjort i vid mening stora folkbildande insatser och som gör det inom de områden där SV är verksamt.

Bild på Ida Östensson finns här   Foto: Kristina Wicksell

#svstämma #crossingboarders #fattanu #folkbildare

Kontakt: Matilda Asp, kommunikatör, Studieförbundet Vuxenskolan, telefon 070-855 30 83 eller  matilda.asp@sv.se

Fakta om Studieförbundet Vuxenskolan

Förbundschef: Niklas Lundgren

Studiecirklar: cirka 50 000

Deltagare i studiecirklar: ca 150 000 unika deltagare

Kulturprogram: över 50 000

Deltagare i kulturprogram: cirka 3 miljoner

Cirkelledare: cirka 19500.

Avdelningar i Sverige: 31

Regionala enheter: 2

*Siffrorna gäller verksamhetsåret 2014

Citat

Det här priset är ett bevis på att det finns fler än jag som tycker att frågor om inkludering och jämställdhet är superviktiga.
Ida Östensson