Tove Folkesson får Studieförbundet Vuxenskolans författarpris

Årets vinnare av Studieförbundet Vuxenskolans författarpris heter Tove Folkesson. Hon får priset för romanen Sund som ”pricksäkert beskriver en ung kvinnas sökande efter sitt kall och strävan efter att finna sig själv i det tidiga vuxenlivet”. I motiveringen hyllar Studieförbundet Vuxenskolan också Folkessons ”målande landskapsskildringar och personporträtt befriade från landsbygdsromantik”.

-  I mitt skrivande har jag velat lyssna på, lära känna och förstå röster som oftast inte hörs i offentligheten. Att bli uppmärksammad för skildringen av modern landsbygd känns oväntat, viktigt och rörande. Jag har tillbringat många timmar i ett särskilt kök på landet och skulle helst vilja skicka priset till de som bor där, säger Tove Folkesson, författare.

Tove Folkesson föddes 1981 i Stockholm och växte upp i Kalmar. Hon debuterade 2014 med romanen Kalmars jägarinnor. När hon inte undervisar i svenska på Fryshuset håller hon på med poesi och musik. Till romanen Sund har Tove Folkesson också gjort ett soundtrack.

Vinnaren av Studieförbundet Vuxenskolans författarpris ska spegla nutidens landsbygd och vara i början av sin karriär. Prissumman är 50 000 kronor. Bland tidigare års vinnare finns till exempel Gertrud Hellbrand, Carin Hjulström och Ronnie Sandahl.

Tove Folkesson får priset i samband med bokmässan nästa vecka. Tove Folkesson och Nils Ingmar Thorell, 1e vice ordförande i Studieförbundet Vuxenskolan,  finns i SVs monter fredag 25/9 kl 14-15.  #Författarpris

Hela motiveringen: Årets vinnare av Studieförbundet Vuxenskolans författarpris är Tove Folkesson för hennes bok Sund, en roman som pricksäkert beskriver en ung kvinnas sökande efter sitt kall och strävan efter att finna sig själv i det tidiga vuxenlivet. Med ett poetiskt och sinnrikt språk beskriver Folkesson hur huvudpersonen Eva lämnar Kalmar för högre studier i Stockholm, bara för att genast överge storstaden och i en svindlande färd mellan kollektivboenden och alternativa festivaler söka äkthet och mening. Historien ger en tidlös bild av att lämna sina tonår bakom sig samtidigt som den med tidstypiska referenser visar upp de förutsättningar och idéströmningar som mötte unga vuxna strax efter millennieskiftet. Varje kapitel varvas med en tillbakablick då Eva återvänder till sina släktingar på Öland vid Kalmarsund. I dessa stycken bjuder Folkesson på målande landskapsskildringar och personporträtt befriade från landsbygdsromantik. Starka scener, både glädjefyllda och smärtsamma, beskrivs med ett sällsamt ljus och lämnar läsaren med förtröstan och hopp inför den förunderliga mänskliga drivkraften.

Fakta om SVs Författarpris

Vinnaren av Studieförbundet Vuxenskolans författarpris ska spegla nutidens landsbygd och vara i början av sin karriär. Bland tidigare års vinnare finns till exempel Gertrud Hellbrand, Carin Hjulström och Ronnie Sandahl. 1954 delades det första priset ut, det gick till Gösta Carlberg, Kerstin Hed och Gunnar Falkås. Pristagaren utses genom ett nomineringsförfarande och prissumman är 50 000 kronor. Nomineringen har varit öppen. Såväl privatpersoner, organisationer som föreningar har kunnat nominera författare. Juryn läste böcker av 10 nominerade författare. I juryn för SVs författarpris finns Nils Ingmar Thorell, 1:e vice ordförande i Studieförbundet Vuxenskolan och ansvarig för Studieförbundet Vuxenskolans författarpris, Olav Magnusson, bokhandlare och styrelseledamot, Studieförbundet Vuxenskolan Halland, Marianne Eckerbom, fritidspolitiker, regionfullmäktige (C), Ljungby, Emma Mattila, projektledare, ”Det är väl ingen konst att läsa”, Bygdegårdarnas Riksförbund, Gunilla Lindahl, chefredaktör, SPFs medlemstidning Veteranen, Linus Olofsson, verksamhetschef, Studieförbundet Vuxenskolan, och Anders Källström, vd och koncernchef, LRF. Vinnaren utses av juryn.

Kontaktpersoner:

Maria Såthe, Weyler förlag, maria@weylerforlag.se, telefon 072-2023232

Nils Ingmar Thorell, ordförande i SVs jury, nilsingmar.thorell@ronneby.se, telefon 070-8276866

Matilda Asp, kommunikatör, matilda.asp@sv.se, telefon 070-8553083