Studsvik tecknar avtal med AREVA om THOR-tekniken

Studsvik har tecknat avtal med AREVA om fortsatta konsulttjänster avseende användningen av Studsviks THOR-teknik på AREVAs nya anläggning för behandling av nitrat (TDN) som ska byggas i Malvési nära Narbonne, Frankrike. I samband med att avtalet tecknades erhöll Studsvik en royalty på 18 Mkr.

"Valet av Studsviks THOR-teknik och konsultuppdraget för design av TDN-processen är resultatet av flera års nära samarbete mellan Studsvik och AREVA. Projektet i Malvési är ytterligare ett exempel där Studsviks erfarenhet och teknik löser komplexa problem och skapar betydande kundvärde”, säger Michael Mononen, VD Studsvik AB.

Michael Mononen, VD Studsvik AB, tfn 0155-22 10 86, eller

Pål Jarness, Ekonomidirektör Studsvik AB tfn, 0155-22 10 09

Studsvik erbjuder en rad avancerade tekniska tjänster till den globala kärnkraftsindustrin. Studsviks fokusområden är bränsle- och materialteknik, programvara för härdövervakning och bränsleoptimering samt konsulttjänster inom avfallshantering, avveckling, NORM och lösningar för slutförvar. Företaget har mer än 65 års erfarenhet av kärnteknik och tjänster i radiologisk miljö. Studsvik har 700 anställda i 7 länder och företagets aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som Studsvik AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 20 december 2016 kl. 08:55 (CEST).