Extrajobbet som många studenter vill ha

Enligt studenttidningen Studentliv arbetar ungefär hälften av alla studenter extra vid sidan av studierna. Det är dock få som arbetar med något som har med deras studier att göra. Vanliga extrajobb finns inom omsorgen, i butiker och på restauranger.

Studybuddy erbjuder varje år många studenter ett studierelaterat arbete där de får möjlighet att använda sig av sina kunskaper från studierna. Idag arbetar hundratals universitetsstudenter i Malmö, Göteborg och Stockholm som Studybuddys, vilket innebär att de hjälper barn och ungdomar med skolarbetet.

Cecilia, Martin och Julia arbetar alla som Studybuddys. Martin går på KTH och träffar sina elever ett par gånger i veckan för att hjälpa till med matten. ”Det är roligt att se resultat. Jag har haft nöjet att jobba med väldigt trevliga elever både genom privatundervisning i hemmet och under de intensivkurser som jag har deltagit i”, säger Martin.

Julia läser till ekonom och känner att hon genom sin roll som Studybuddy tydligt bidrar till elevernas utveckling. ”Det är också väldigt roligt att vara Studybuddy för att det är ett socialt jobb – jag träffar nya människor och vi arbetar med saker som intresserar mig”, berättar hon. Cecilia instämmer: ”Att vara Studybuddy innebär så mycket mer än att bara hjälpa till med läxorna. Du är en förebild och får möjlighet till att inspirera och coacha ungdomar”.

Cecilia läser till läkare och sökte sig till Studybuddy för att utveckla sin pedagogiska förmåga och i framtiden även kunna undervisa i andra sammanhang, som doktorand eller på läkarlinjen. Cecilia upplever arbetet som Studybuddy som ett inspirerande extrajobb där hon har möjlighet att följa elevernas utveckling och att kan hjälpa ungdomar att lyckas bättre i skolan.

Richard Åvall är behörig gymnasielärare och VD för Studybuddy: ”Som gymnasielärare är det fantastiskt att se vilka resultat som våra Studybuddys hjälper sina elever att uppnå. Några timmars extra undervisning i veckan kan vara avgörande för om eleven ska nå sina mål eller inte”, säger Richard. Att Studybuddys anställda inte är utbildade lärare tycker inte Richard inte är något problem. ”Vi på Studybuddy är alltid noga med att upplysa våra kunder om att merparten av våra anställda inte är utbildade lärare. Gemensamt för alla våra lärare är att de brinner för sina ämnen, gillar att lära ut och trivs i rollen som läxhjälpare, vilket jag är övertygad om är ett vinnande koncept. Man kan vara pedagogisk utan att vara utbildad pedagog. Genom vår handledning och våra pedagogiska seminarier stöttar vi våra anställda under deras tid hos oss. Våra anställda är en kombination av lärare och kompis, därav namnet Studybuddy” säger Richard.