Fortsatt snabb tillväxt med gymnasielärare som ny VD

I november 2011 tillträdde Richard Åvall som ny VD på Matteakuten Studybuddy AB. Richard är behörig gymnasielärare och har flerårig erfarenhet av läraryrket från både privata och kommunala gymnasieskolor.

För Kristofer Ericson, en av grundarna och ägarna till Studybuddy, vägde pedagogisk erfarenhet tungt när en ny VD skulle utses. ”De som kritiserar privat läxhjälp lyfter ofta fram att företagen i branschen saknar pedagogisk förankring och inte har utbildade lärare. Med Richard har Studybuddy fått en VD med god ledarskapsförmåga och gedigen pedagogisk erfarenhet, vilket skiljer oss från många av våra konkurrenter”.

Under sin tid som gymnasielärare upplevde Richard att många elever hade behov av läxhjälp. ”Många elever saknar möjlighet att få hjälp hemma av sina föräldrar, vilket gör det betydligt svårare att nå sina mål. Detta vill vi på Studybuddy ändra på”, säger Richard.

Richard brinner för pedagogik och utvecklingsfrågor: ”Alla kan lära, men allas förutsättningar är olika. Därför känns det jätteroligt att arbeta med en verksamhet som erbjuder tjänster som är anpassade till behoven och förutsättningarna hos varje enskild elev!”

”På Studybuddy tror vi på förmågan hos Sveriges lärare. Vi är inte konkurrenter utan ett komplement till den ordinarie undervisningen” säger Richard och berättar att företaget ofta får positiv respons inte bara från sina elever utan även från deras föräldrar och lärare.

Under 2011 har företaget ökat sin omsättning kraftigt och inleder 2012 som ett av de ledande företagen i branschen. ”Vi ska utmana våra konkurrenter i att vara Sverige största företag inom privat läxhjälp - och vi är på god väg!” säger Richard.