Matteakuten fyller 10 år – och räknar med många fler

Studybuddys mattekurser firar med bra facit och allt fler elever

Det som började med matematikhjälp i liten skala 2004 har idag vuxit till ett av de största företagen inom privat läxhjälp – Studybuddy. Men Matteakuten finns fortfarande kvar som en del av verksamheten och lockar många elever – särskilt inför de nationella proven

Genom åren har tusentals grundskoleelever och gymnasieelever tagit hjälp av Matteakuten för att lyfta sina kunskaper och betyg i matematik, utanför skoltid och på eget initiativ.

Särskilt populära är kurshelgerna då hundratals elever får hjälp att förbereda sig inför de nationella proven. Företaget räknar med stor tillströmning av gymnasieelever från hela Stockholms län till vårens helgkurser vecka 19 och 20 som hålls på Påhlmans gymnasium.

– Att se hur gymnasielever samlas en hel helg för att läsa matematik är häftigt, säger Matteakutens och Studybuddys vd Richard Åvall, som själv är behörig gymnasielärare.

De som hjälper både grundskole- och gymnasieelever med matematikundervisningen är högskolestudenter, och Matteakuten är noga med att rekrytera studenter som både har goda kunskaper och starkt engagemang för att undervisa. Matteakuten kan också visa upp ett bra facit, med höga betyg av eleverna för både upplägget och de högskolestudenter som undervisar.

– Många elever på Matteakuten återvänder flera år i rad för att få stöd med fler kurser. Det är ett tydligt tecken på att våra kurser ger resultat, säger Richard Åvall.