Matteakuten hjälper ungdomar att nå sina mål

2004 kom fyra KTH-studenter på idén att starta ett företag för att hjälpa gymnasieelever med matematik. Nu snart 10 år efter att Matteakuten bildades ser vi hur den privata läxhjälpsbranschen vuxit kraftigt.

Sedan 2004 har tusentals elever har fått hjälp av oss på Matteakuten. Nu är det dags igen! Under helgerna vecka 19 och 20 kommer hundratals gymnasieelever från hela Stockholms län till Norra Reals gymnasium för att utanför skoltid förbereda sig inför de kommande nationella proven i matematik.

På Matteakuten kombinerar vi drivna högskolestudenter som brinner för att undervisa med gymnasieungdomar som vill ha stöd för att nå sina mål med det nationella provet. Erfarenheten visar att helgkurserna med Matteakuten hjälper ungdomar att lyfta sina resultat.

Många elever på Matteakuten återvänder flera år i rad för att få stöd med fler kurser, vilket är ett tydligt tecken på att våra kurser ger resultat. I våra utvärderingar ger eleverna oss höga betyg för såväl kursupplägg som för de studenter som är med och håller i undervisningen.

Att se hur gymnasielever samlas under en helg för att läsa matematik är häftigt, säger Matteakuten Studybuddys VD Richard Åvall. Richard är behörig gymnasielärare och vet hur svårt det kan vara att motivera elever att förbereda sig inför de nationella proven. Matteakuten är ett bra komplement till den ordinarie undervisningen och ger ett extra lyft inför proven i maj.