Ny svensk lösning: Butikernas kasserade mat får nytt liv som biogas

Ena dagen ett kantstött äpple, en tid senare förvandlad till biogas som driver bussar, transportbilar och privatfordon. Det är resultatet av en ny svensk lösning som gör livsmedelsbutikerna till biogasproducenter. Bakom ligger återvinningsföretaget SITA.

Thomas Österberg på ICA Kvantum Kockaretorpet i Norrköping

En åtgärd är att se över varuflödet i butikerna och göra mer realistiska beställningar. En annan väg är att nyttiggöra det svinn som trots allt uppkommer. Återvinningsföretaget SITA lanserar nu en nyhet som gör att kasserad mat kan återvinnas som biogas.

SITAs lösning heter Bio Simplex som hanterar och sorterar både förpackad och icke förpackad kasserad mat direkt ute i butikerna. I Bio Simplex separeras förpackningarna från maten. Matavfallet transporteras till en biogasanläggning där det omvandlas till biogas och gödsel, förpackningar går till energiutvinning.

Thomas Österberg, ICA Kvantum Klockaretorpet i Norrköping, har använt Bio Simplex i sin butik sedan augusti och han är mycket nöjd:
– Detta är en alldeles ny butik och Bio Simplex installerades i samband med öppningen. Det känns väldigt bra att kasserad frukt och mejeriprodukter, som tidigare hamnade i komprimatorn för brännbart, istället får nytt liv som biogas.

Själv önskar jag att man på sikt skapar ett helt kretslopp och låter biogasen som återvinns gå tillbaka till oss för uppvärmning av butiken.

Gunnar Hubner, projektledare, SITA Sverige:
– Med tanke på att dagligvaruhandeln slänger 125 000 ton mat per år kan Bio Simplex göra stor skillnad. Finessen är att det i butikerna tillverkas biogasråvara direkt, som sedan kan gå till biogasframställning.

Joakim Nikkilä, miljösamordnare, SITA Sverige:
– Mycket mat förbränns i onödan och det beror på att det är tidskrävande och dyrt att låta personal i livsmedelsbutikerna ta bort förpackningarna innan maten slängs. Bio Simplex klarar både förpackade och oförpackad produkter och med denna lösning blir det enkelt och lönsamt att återvinna maten som biogas.

– Det är brist på biogas, som är det mest miljövänliga drivmedlet.

När livsmedelsbutikerna nu bidrar till att öka produktionen kan det driva marknaden för biogasfordon framåt, vilket leder till miljövinster.

Kontakta gärna oss om du vill veta mer:
Ann Wulf, Informationsansvarig, tel: 0431-44 40 31, ann.wulf@sita.se, Trandsportgatan 9 D, 263 71 Ängelholm
Gunnar Hubner, Projektledare, tel: 040-693 43 07, gunnar.hubner@sita.seBlidögatan 24, 211 24 Malmö

Om SITA
SITA är ett av landets ledande företag inom återvinning och avfallshantering. Vi sätter fart på det ekologiska kretsloppet genom att optimera alla delar i avfallskedjan. Allt vi gör för våra 30 000 kunder – både företag och privatpersoner – syftar till att minska utsläppen genom ökad återvinning och återanvändning. Läs mer på www.sita.se

Taggar:

Om oss

SUEZ erbjuder effektiva avfalls- och återvinningslösningar med fokus på kundens behov och långsiktig hållbarhet. Vi tar hand om allt restmaterial från kundernas verksamhet och förädlar det genom sortering, återvinning eller energiutvinning. I vår vardag är kundnytta lika med miljönytta. Som en del av den internationella miljökoncernen SUEZ, med verksamhet i drygt 70 länder, är vi en samarbetspartner att räkna med. I Sverige finns vi på 66 orter, har ca 1 100 medarbetare, 57 egna återvinnings- och mottagningsanläggningar och vi sköter avfallshanteringen i drygt 40 kommuner. Vår rikstäckande verksamhet skapar inte bara värde för de kunder vi levererar återvinningstjänster till, utan även för tillverkningsindustrin och energisektorn genom att vi förädlar avfall till värdefull returråvara för deras produktion. Mer information om oss finns på suez.se

Snabbfakta

Matsvinnet är ett växande problem. I veckan som gick blev det massmedial uppmärksamhet kring vad som kan göras för att minska den del av svinnet som uppstår i livsmedelsbutikerna. Ny svensk lösning gör att butikernas kasserade mat får nytt liv som biogas. En lösning som används av ICA Kvantum Klockaretorpet i Norrköping.

Citat

Gunnar Hubner, projektledare, SITA Sverige