Värmland testmarknad för nytt byggkoncept

En effektiv sortering av byggavfall ger stora miljövinster. I samband med byggandet på Bryggudden i Karlstad har SITA testat ett nytt koncept där man också stått för rivning samt källsortering av rivningsavfallet.

Mattias Trandhem på Byggbolaget i Värmland, Per Ljungberg och Stefan Seefeldt på SITA samt Per Hesselius på Hesselius entreprenad samarbetar i det nya byggkonceptet.

Per Ljungberg, avdelningschef på SITA i Karlstad:

– Värmland är testmarknad för en miljöriktig helhetslösning som tar hand hela avfallsflödet från byggen. Vi kommer att kunna hantera byggbranschens avfalls- och rivningsproblem i en nyckelfärdig lösning. Våra kunder sparar pengar och får full kontroll över sina avfallsflöden.

SITAs nya koncept, som bygger på egna erbjudandet Miljöcirkeln Bygg, har utvecklats tillsammans med Hesselius Entreprenad i Kristinehamn, experter på bl a rivningar. Uppdragsgivare i projektet Bryggudden är entreprenören Byggbolaget i Värmland.

Mattias Trandem, platschef på Byggbolaget i Värmland:

– Vi har fått hjälp att sortera de olika fraktionerna på ett mera effektivt sätt och det har gett oss besparingar. Samtidigt bidrar vi till att ännu mer avfall återvinns korrekt vilket är bra för miljön.

Detta är Miljöcirkeln Bygg
• SITAs Miljöcirkeln Bygg bidrar till att byggavfallet sorteras optimalt och därmed minimeras volymerna till deponering. Det leder till stora besparingar för kunderna och vinster för miljön.
• Ett utvidgat erbjudande innebär att SITA tar hand om både rivning och bygg- och rivningsavfall i en kvalitetssäkrad helhetslösning. Man kan också erbjuda miljökonsulter för inventering och analys
• Detta är en lösning som på sikt kan lova 100 procent återvinning på byggen.

Kontakta oss gärna för mer information
SITA, Per Ljungberg, Avdelningschef, tel 054-85 27 97, per.ljungberg@sita.se
Byggbolaget, Mattias Trandhem, Platschef, tel 054-224 44 09, mattias.t@byggbolaget.varmland.se
SITA, Ann Wulf, Informationsansvarig, tel 0431-44 40 09, ann.wulf@sita.se

Bilder finns på http://news.cision.com/se/sita-sverige-ab

Om SITA
SITA är ett av landets ledande företag inom återvinning och avfallshantering. Vi sätter fart på det ekologiska kretsloppet genom att optimera alla delar i avfallskedjan. Allt vi gör för våra 30 000 kunder – både företag och privatpersoner – syftar till att minska utsläppen genom ökad återvinning och återanvändning. Läs mer på www.sita.se

2013-11-08

Taggar:

Om oss

SUEZ erbjuder effektiva avfalls- och återvinningslösningar med fokus på kundens behov och långsiktig hållbarhet. Vi tar hand om allt restmaterial från kundernas verksamhet och förädlar det genom sortering, återvinning eller energiutvinning. I vår vardag är kundnytta lika med miljönytta. Som en del av den internationella miljökoncernen SUEZ, med verksamhet i drygt 70 länder, är vi en samarbetspartner att räkna med. I Sverige finns vi på 66 orter, har ca 1 100 medarbetare, 57 egna återvinnings- och mottagningsanläggningar och vi sköter avfallshanteringen i drygt 40 kommuner. Vår rikstäckande verksamhet skapar inte bara värde för de kunder vi levererar återvinningstjänster till, utan även för tillverkningsindustrin och energisektorn genom att vi förädlar avfall till värdefull returråvara för deras produktion. Mer information om oss finns på suez.se

Snabbfakta

I samband med byggandet på Bryggudden i Karlstad har SITA och Byggbolaget testat ett nytt koncept för rivning och källsortering av avfallet.

Citat

Mattias Trandhem, Byggbolaget