Sun får ökat stöd för öppna mobila standarder

Sun får ökat stöd för öppna mobila standarder De ledande leverantörerna av IT-infrastruktur och applikationsservrar, med Sun Microsystems i spetsen, meddelade idag att de nu stöder initiativet för öppen mobil arkitektur som togs på IT-mässan Comdex i november i år. Företagen planerar ett nära samarbete med telekombranschen för att dra nytta av webbtillämpningar i mobila sammanhang och lägga till mobila tillbehör till den fasta Internet- infrastrukturen. Det är Sun, BEA Systems, Inc., Borland Software Corporation, Hewlett- Packard Company, IBM och Oracle, som ska koncentrera sig på utveckling av allmänt kompatibla serverlösningar för tjänsteleverantörer och mobiloperatörer. - Sun har alltid verkat för öppna standarder. Vi stödjer nu även detta branschomfattande initiativ, att skapa en öppen mobil arkitektur med Java-teknologi, eftersom det ger större valmöjligheter på den globala marknaden för mobila program och tjänster, säger Rikard Wannerholt, VD för Sun Microsystems AB. Företagen har kommit överens om att samarbeta med operatörer och tillverkare av nätverksinfrastruktur för att skapa mobila tjänster med J2EE- programservrar. Ett mål för samarbetet är att dölja infrastrukturens komplexitet och utnyttja de unika egenskaperna för mobila nätverk, som närvaro, platsidentifiering och mobil verifiering. I slutändan väntas detta ge ett större urval av tjänster för kunder och företag i en plattformsmiljö som inte är fragmenterad. - Det är viktigt att BEA Systems, Borland, HP, IBM, Oracle och Sun delar synen på vikten av öppna standarder vid utveckling av framtidens miljö för digitala tjänster, med de ledande telekommunikations-företagen, säger Pertti Korhonen, chef för Mobile Software-avdelningen på Nokia. Nya produkter och lösningar som kombinerar den mobila domänen med Internet kommer att baseras på öppna tekniker för mobil arkitektur, som Java- och 3GPP-kompatibla teknologier som WAP2.0/XHTML, MMS (Multimedia Messaging Service) och SyncML. För ytterligare information: Rikard Wannerholt, Sun Microsystems AB Tel: +46 (0)8 631 10 00, E-post: rikard.wannerholt@sweden.sun.com Om Sun Microsystems, Inc. Sedan starten 1982 har en och samma vision - The Network is the computer - genomsyrat Sun Microsystems Inc. (Nasdaq: SUNW) och fört företaget framåt till dagens position som leverantör av branschledande hårdvara, mjukvara och Internettjänster. Visionen innebär att intelligensen finns i nätverket till skillnad från i hårdvaran. Sun gör det möjligt för företag över hela världen att överföra sin verksamhet till oändlig skalbarhet, av Sun kallad "the nth". Bland Suns produkter finns servrar, lagringslösningar, arbetsstationer, tunna klienter, Solaris och Java. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/20/20011219BIT01440/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/20/20011219BIT01440/bit0001.pdf