Skönviksbacken – årets vinnare i Energichansen!

Skönviksbacken gick segrande ur årets upplaga av Energichansen med 5 828 röster och kammade därmed hem 26 532 kronor.

- Jätteroligt att så många röstade på oss, säger Roger Höglund som är ordförande i Skönviksbacken. Vinstpengarna kommer att gå till våra handikappanpassningar som vi vill göra på anläggningen. Alla ska kunna komma ut och åka slalom och delta i olika vinteraktiviteter, även de med funktionshinder. I år kommer vi även att anordna kurser för personer med olika funktionsvarianter. Vi försöker vara tillgängliga för alla.

Engagemanget bland de tio finalisterna har varit stort under omröstningen som pågick i en dryg vecka. Totalt inkom 32 949 röster.

- Vi tackar för ett fantastiskt engagemang! Det här är ett samarbete från början till slut, där allmänheten spelar en viktig roll genom att avgöra fördelningen av vår sponsorpott, säger Kristina Svensson, tf. marknadschef vid Sundsvall Energi.

Röst- och vinstfördelning i årets Energichansen:

1. Skönviksbacken, 5 828 röster, 26 532 kr
  2. Sundsvalls Friidrott, 4 873 röster, 22 184 kr
  3. Sundsvalls AFF Flames, 4 563 röster, 20 773 kr
  4. Sundsvalls fältrittklubb, 4 464 röster, 20 322 kr
  5. Sundsvalls DFF, 3 368 röster, 15 333 kr
  6. KK Iskristallen Sundsvall, 2 689 röster, 12 242 kr
  7. Millenium Bugs Dansförening, 2 265 röster, 10 311 kr
  8. Stenstadens Volleybollklubb, 1 982 röster, 9 023 kr
  9. KFUM Kometerna, 1 800 röster, 8 194 kr
  10. Sundsvalls simsällskap, 1 117 röster, 5 085 kr

Utöver ovan finalister tilldelades även tre föreningar ”Juryns val” och 10 000 kr vardera. Juryns val 2018 blev;

Alnö Hembygdsförening
Motivering: Alnö Hembygdsförenings verksamhet kommer många till gagn och bidrar till en stor gemenskap för våra innevånare under högtider och arrangerade tillställningar. Hembygdsföreningen belyser även en viktig kulturell bredd till allmänheten och detta vill juryn premiera.

Nolby Ishockeyklubb
Motivering: Motivering: Tyvärr får damhockeyn ofta arbeta med små medel inom sporten. Detta kan många gånger innebära att möjligheterna att utvecklas är begränsade och av den anledningen vill juryn lyfta Nolby Ishockeyklubb som gör detta möjligt för tjejer i sporten.

Storöringens fiskeklubb
Motivering: Motivering: Storöringens Fiskeklubb visar en spännande bredd på verksamheten och jobbar även med ett stort samhällsengagemang vilket är av stor vikt för ett hållbart samhälle. Detta vill juryn premiera och bidra till att fler kan ta del av dessa events.

Therese Eriksson
Kommunikationsstrateg
therese.eriksson@sundsvallenergi.se

Sundsvall Energi producerar, levererar och säljer energi i form av fjärrvärme och el. Dessutom tillvaratar vi samt förbränner regionens avfall. Den huvudsakliga produktionen av fjärrvärme och el sker vid Korstaverket, där vi även energiåtervinner avfall. Vid Blåberget hanterar vi avfall för material- och energiåtervinning samt deponering.