SunPine och Lawter bygger ut

Report this content

SunPine har träffat ett avtal med det internationella kemiföretaget Lawter som innebär en betydande investering i SunPines anläggning i Piteå. SunPine ska, med start hösten 2015 leverera harts till Lawters fabrik i Kallo i Belgien. Samtidigt kommer Lawter att gå in som ny delägare i SunPine.

- Vi är mycket glada över avtalet med Lawter som ger oss ytterligare ett ben att stå på och dessutom 10 nya arbetstillfällen vid vår anläggning på Haraholmen i Piteå. Det är också en styrka att tillverkningen av den nya produkten – harts – gör oss mindre beroende av olika typer av politiska beslut. Nu uppgraderar vi anläggningen och tar nästa steg i utvecklingen att bli ett fullskaligt bioraffinaderi, säger Magnus Edin, VD för SunPine.

En grupp ingenjörer från SunPine och Lawter har under 1,5 år arbetat med att designa och ta fram en optimal produktionsanläggning för tillverkning av harts. En serie tester har gjorts för att verifiera konceptet och projekteringen kommer att starta omgående.

När den nya produktionsanläggningen står klar, hösten 2015, kommer SunPine att ha tre olika produkter – råtalldiesel som används som råvara i produktion av dieseldrivmedel, harts som är en råvara för tillverkning av t.ex. tryckfärger och lim, och bio-olja som används som energiråvara i pappersindustrin.

- Vi är glada att vi efter mer än två års förberedelser fått projektet i hamn och vi ser fram emot att ta emot de första leveranserna av harts nästa höst. Avtalet innebär att vi säkerställer tillgång till stora volymer av en viktig råvara under lång tid och att vi stärker vår position som en pålitlig leverantör av högkvalitativa, förnybara råvaror, säger Nob Makino, koncernchef för Lawter.

_____________________________________________________________

För mer information, kontakta:

Magnus Edin VD SunPine, 070 320 24 69
Sven Wird Styrelseordförande Sunpine,  070 571 60 59

Jeroen Triesscheijn, COO Lawter +31 653217096
Maurits Van den Berg, Director Strategy Lawter +31 653685398

SunPine är världsledande vad gäller framställning av andra generationens förnyelsebara drivmedel. Råvaran är en restprodukt från pappers- och massatillverkning. Råtalldiesel från SunPine används som råvara i tillverkningen av Preems produkt Evolution Diesel. SunPine ägs av Kiram, Preem, Sveaskog och Södra.

Lawter. som är en del av Harima Chemicals Group, är ett företag med en stark position vad gäller kemiska produkter som utvinns ut råtallolja. Lawter betjänar kunder som tillverkar tryckfärger, lim, aromkemikalier och syntetiskt gummi.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Vi är mycket glada över avtalet med Lawter som ger oss ytterligare ett ben att stå på och dessutom 10 nya arbetstillfällen vid vår anläggning på Haraholmen i Piteå. Det är också en styrka att tillverkningen av den nya produkten – harts – gör oss mindre beroende av olika typer av politiska beslut. Nu uppgraderar vi anläggningen och tar nästa steg i utvecklingen att bli ett fullskaligt bioraffinaderi.
Magnus Edin, VD för SunPine
Vi är glada att vi efter mer än två års förberedelser fått projektet i hamn och vi ser fram emot att ta emot de första leveranserna av harts nästa höst. Avtalet innebär att vi säkerställer tillgång till stora volymer av en viktig råvara under lång tid och att vi stärker vår position som en pålitlig leverantör av högkvalitativa, förnybara råvaror.
Nob Makino, koncernchef för Lawter