Äkthet och transparens krävs för framtida affärer

John C. Havens, välkänd förespråkare för organisationers öppenhet - transparens och äkthet, är först ut på talarlistan till Tendensdagen 2009. I dagens revolution av sociala medier är ett företags framtid helt beroende på förmågan att utnyttja dem på bästa och effektivaste sätt. Transparens och äkthet blir därför självklara och absoluta krav för framtida affärer.

– Vi satsar stort inför årets Tendensdag, uttalar sig Jan Fager, VD för Sveriges Marknadsförbund. Vi skapar ett kanonprogram som med John C. Havens på talarlistan kan vi ge våra medlemmar en konkurrensfördel och unika förutsättningar för att skapa sig ett försprång i sin affärsverksamhet. Idag är det nog tyvärr så att många företag och organisationer ser nya, icke-traditionella medier som ett hot snarare än den stora tillgång de kan vara, rätt utnyttjade.

John C. Havens är Vice President of Business Development på BlogTalkRadio. Han har skapat PdCamp NYC, en social media ”unconference”, grundat Association for Downloadable Media samt är ledamot av National Academy of Media Arts & Sciences and Online News Association. Han är en mycket anlitad talare och inspiratör i USA. I slutet av 2008 gav han ut boken ”Tactical Transparency” tillsamman med Shel Hultz som är expert inom Corporate Communications.

John C. Havens kommer i sitt anförande att med case studies beskriva hur en kris förvärras av att man inte gör sin röst hörd online. Han kommer även rent praktiskt att ge riktlinjer för hur man använder sig av sociala medier. Rubriken på hans framförande är: “How companies can Authentically Leverage Social Media to Reinforce their Brands with Growing Trust with Customers”.

– Det är inte möjligt att fungera utan transparens och äkthet i dagens medielandskap, uttalar sig John C. Havens. Ofta möter jag oro över att organisationen skall förlora kontrollen, snarare än entusiasm inför uppkomsten av sociala medier. Istället skall man tillvarata möjligheten att släppa in sin omvärld, kunder och allmänhet i företagets utveckling. Den öppna dörrens politik skall fungera i realtid och i dialog online. Det går inte längre att gömma sig och huka inför sanningen.

Sveriges Marknadsförbund har en ny arbetsgrupp inför årets Tendensdag som har som uppgift att ta fram ett intressant program. I gruppen ingår Agneta Dellner, Consumer Goods Professional - Semper, Stefan Nerpin, Group Head Marketing - SEB, Hans Sydow, VD - Saatchi & Saatchi och Magnus Söderlund, Professor – Stockholms Handelshögskola. Att få dem som vårt bollplank i den omfattande planeringen är en stor ynnest, tillägger Jan Fager.

Fler talare kommer att presenteras framöver. Datum och plats för Tendensdagen är den 15 oktober på Berns.