Sveafastigheter säljer 70 ägarlägenheter i Köpenhamn

Sveafastigheter Fund III (”Sveafastigheter”) har sålt 70 ägarlägenheter i Köpenhamn, i samarbete med North Property Asset Management som är lokal partner avseende fastighetsförvaltning. Köpare är Bouwfonds Investment Management (“Bouwfonds IM”).

Försäljningen genomfördes den 1 mars med omgående tillträde för köparen. Bouwfonds IM är avdelningen för fastighetsinvesteringar inom Rabo Real Estate Group, som är en av Europas ledande fastighetsbolag.

De 70 lägenheterna, som är belägna på Edvard Thomsens Vej 7A-C i Örestad, är sålda som ett lägenhetsblock. Sveafastigheter köpte lägenheterna under 2012.

- Örestad är ett attraktivt bostadsområde i Köpenhamn, med spännande arkitektur och direkt närhet till både stadskärnan och Kastrup. Vi har arbetat aktivt med förvaltningen av lägenheterna med fokus på att omstrukturera hyreskontrakten och förbättra det långsiktiga driftnettot, säger Mikael Pehrsson på Sveafastigheter.

Leimdörfer Danmark och Bruun & Hjejle var säljarens rådgivare i processen.

För kommentarer och ytterligare information, vänligen kontakta:

Mikael Pehrsson, Partner, Sveafastigheter, telefon +46 8 545 075 19, mikael.pehrsson@sveafastigheter.se
Johan Tengelin, Partner och VD, Sveafastigheter, telefon +46 8 545 075 14, johan.tengelin@sveafastigheter.se

Sveafastigheter

Sveafastigheter är en ledande nordisk fastighetsfondförvaltare. Bolaget grundades 2003 och förvaltar för tillfället tillgångar i Sverige, Finland, Danmark och Estland till ett värde om totalt 1 miljard euro. Företaget etablerade sin första fond, Sveafastigheter Sverige I, 2003 och sin andra fond, Sveafastigheter Fund II, 2006. Sveafastigheters senaste fond, Sveafastigheter Fund III, samlade 317 M EUR i eget kapital. www.sveafastigheter.se

Sveafastigheter är del av Brunswick Real Estate – en grupp av marknadsledande företag inom corporate finance, transaktioner, kapitalförvaltning och lånefinansiering med inriktning på fastigheter i Norden. www.brunswick-re.com

North Property Asset Management

North Property Asset Management (“North”) är fastighetsförvaltare med en total förvaltningsportfölj om 2 miljarder danska kronor, omfattande både kommersiella fastigheter och bostäder. North finns i Köpenhamn och har 7 anställda.