Sveafastigheter tecknar avtal med Ligula som operatör för hotellportfölj

Sveafastigheter Fund III (”Sveafastigheter”) har tecknat avtal med Ligula Hospitality Group (“Ligula”) avseende samtliga hotell i portföljen Norse Hospitality.

Portföljen omfattar 13 hotellrörelser med totalt 1 353 rum. Sveafastigheter köpte huvuddelen av portföljen från Accor Hotels under 2010, som den första investeringen i Sveafastigheter Fund III. Vid köpet inkluderades både hotellfastigheterna och operatörsbolaget. Inledningsvis kommer Ligula att driva hotellen på managementbasis för att så snart alla licenser, tillstånd och krav är utredda övergå i renodlade långsiktiga hyresavtal.

- Sveafastigheter har nyligen avslutat en renoveringsprocess av merparten av hotell och hotellrum i enlighet med vår affärsplan för portföljen. Tanken har varit att uppgradera hotellstandarden och därefter separera hotellverksamheten från fastigheterna för att skapa en renodlad fastighetsportfölj med en långsiktig operatör som hyresgäst. Vi är mycket nöjda med att överlåta verksamheten till en välrenommerad aktör som Ligula, säger Erik Widmark, partner på Sveafastigheter.

För kommentarer och ytterligare information, vänligen kontakta:

Erik Widmark, Partner Sveafastigheter, telefon +46 8 545 075 06, erik.widmark@sveafastigheter.se
Johan Tengelin, Partner och VD Sveafastigheter, telefon +46 8 545 075 14, johan.tengelin@sveafastigheter.se

Uwe Löffler, VD Ligula Hospitality Group AB, telefon +46 708 11 49 72

Sveafastigheter

Sveafastigheter är en ledande nordisk fastighetsfondförvaltare. Bolaget grundades 2003 och förvaltar för tillfället tillgångar i Sverige, Finland, Danmark och Estland till ett värde om cirka en miljard euro. Företaget etablerade sin första fond, Sveafastigheter Sverige I, 2003 och sin andra fond, Sveafastigheter Fund II, 2006. Sveafastigheters senaste fond, Sveafastigheter Fund III, samlade 317 miljoner EUR i eget kapital.
www.sveafastigheter.se

Sveafastigheter är del av Brunswick Real Estate – en grupp av marknadsledande företag inom corporate finance, transaktioner, kapitalförvaltning och lånefinansiering med inriktning på fastigheter i Norden.
www.brunswickrealestate.com

Ligula Hospitality Group AB
Ligula Hospitality Group AB är moderbolag i en koncern som äger, förvaltar och utvecklar koncept och varumärken inom hotell- och restaurangnäringen. Hotellverksamheten bedrivs under varumärkena ProfilHotels, Motel L respektive Apartments by Ligula. Samt genom ett franchiseavtal med Rezidor Hotels även hotell under varumärket Park Inn i Hammarby Sjöstad och i Malmö. I koncernen ingår även Ronnums Herrgård utanför Vänersborg. Koncernens omsättning 2014 var drygt 650 Mkr med 700 årsanställda.
www.ligula.se