Sveafastigheter utökar sin portfölj med dagligvarubutiker

Sveafastigheter Fund III AB (”Sveafastigheter”) har tillsammans med Scius Partners förvärvat en fastighet i Hemse på Gotland. Fastigheten är fullt uthyrd med ICA som största hyresgäst.

- Förvärvet av fastigheten i Hemse är ytterligare ett steg mot en diversifierad portfölj med dagligvarubutiker. Vi har alldeles nyligen tillträtt tre fastigheter i Smedjebacken och Västerås med ICA som största hyresgäst även där. Tillsammans med Scius Partners arbetar vi nära våra hyresgäster för att säkra långsiktig stabilitet och ömsesidigt god avkastning, säger Mikael Pehrsson, Sveafastigheter.

Efter förvärvet av fastigheten på Gotland uppgår portföljen till 36 fastigheter med små och medelstora dagligvarubutiker inom supermarket- och närbutikssegmentet. Portföljen ägs av Sveafastigheter, med Scius Partners som delägare och asset manager. Nordier Property Advisors har varit rådgivare i transaktionen.

För kommentarer och ytterligare information, vänligen kontakta:

Mikael Pehrsson, Director, Sveafastigheter, telefon +46 8 545 075 19, mikael.pehrsson@sveafastigheter.se

Joen Siggelin, Partner, Scius Partners, telefon +46 8 410 577 52, joen.siggelin@scius.se

Om Sveafastigheter

Sveafastigheter är en ledande nordisk fastighetsfondförvaltare. Bolaget grundades 2003 och förvaltar för tillfället tillgångar i Sverige, Finland, Danmark och Estland till ett värde om totalt 1,3 miljarder euro. Sveafastigheters senaste fond, Sveafastigheter Fund III, samlade 317 M EUR i eget kapital.

Sveafastigheter har kontor i Stockholm och Helsingfors.

Om Scius Partners

Scius Partners etablerades 2007 och samarbetar med nordiska och internationella investerare som söker en aktiv partner i samband med sitt förvärv och ägande av fastigheter och fastighetsbolag i Norden.

Om oss

Sveafastigheter grundades 2003. Affärsmodellen omfattar i korthet initierande och förvaltning av oberoende investeringsplattformar inom fastigheter i Norden. Det dagliga arbetet omfattar transaktioner, fastighetsförvaltning, projekt- och fastighetsutveckling samt finansiering. Sveafastigheter är del av Brunswick Real Estate – en grupp av marknadsledande företag inom corporate finance, transaktioner, kapitalförvaltning och lånefinansiering. www.sveafastigheter.se och www.brunswickrealestate.com