20 procents torrare biobränsle på ett år

Report this content

År 2012 var ett väldigt regnigt år som ledde till att Sveaskogs biobränsleleveranser hade hög fukthalt. Under år 2013 påbörjades därför ett omfattande utbildnings- och kvalitetsarbete med fokus på att få högre torrhalt. Resultat är i snitt 20 procents torrare biobränsle till kund vid 2013-års utgång.

– Det kan betyda uppemot en miljon kronor i resultatförbättring för varje procent ökad torrhalt i våra leveranser. Högre kvalitet är också helt avgörande om vi fortsatt ska få kundernas förtroende som leverantör, säger Bengt Karlsson, produktionsutvecklare biobränsle i Sveaskog.

Utbildningsinsatserna har inbegripit cirka 100 medarbetare i Sveaskog, alltifrån maskinlag till planerare och logistiker och flisningsentreprenörer. De faktorer som man arbetat med har varit att skota ut biobränslet (groten) annorlunda, översyn av placeringen av vältorna, bättre pappskydd på vältor samt en utvecklad metodik kring när biobränslet ska levereras in till kund. Torrhalten på biobränslet är viktigare för kunden på vintern än på sommaren. Om det har varit en regnig eller torr sommar påverkar även det.

– Vi har också utbildat åkarna så att de ska ha kunskap och förutsättningar att bedöma vilken kvalitet biobränslet har, till exempel vid flisningstillfället. På så sätt kan de fatta egna beslut om att stoppa en leverans som kunden inte skulle godta och söka fram andra alternativ. Eftersom vi får betalt för kvaliteten i leveranserna är det viktigt, säger Johan Samuelsson, biobränslelogistiker Sveaskog.

Torrhalten i groten var vid 2012-års utgång drygt 50 procent och vid 2013-års utgång cirka 60 procent. Förbättringen blev således 20 procent.

För mer information:

Bengt Karlsson, produktionsutvecklare biobränsle Sveaskog, tfn 010 – 544 95 52

Johan Samuelsson, logistiker Sveaskog, tfn 0911 – 784 16

Esbjörn Wahlberg, pressansvarig Sveaskog, tfn 070 – 231 35 02

Sveaskog är Sveriges största skogsägare och säljer timmer, massaved och biobränsle. Dessutom gör Sveaskog markaffärer och utvecklar skogen som plats för jakt, fiske och andra naturupplevelser. Skogen med dess tillgångar är Sveaskogs kärnverksamhet och hållbar utveckling genomsyrar allt som görs. Omsättningen 2013 var drygt 6 miljarder kronor och antalet anställda cirka 700.

Läs mer på www.sveaskog.se