Årets laxfiskepremiär i Mörrum

Årets laxfiskepremiär i Mörrum I typiskt aprilväder (mulet och blåsigt) krokade Björn Svedberg, avgående chef för S-E-Banken, den första havsöringen vid tisdagens laxfiskepremiär i Mörrum. Och fiskelyckan fortsatte. Efter 13 minuter och tre kast var fisket över för Björn Svedbergs del. Då hade han fått upp den tillåtna ransonen på två fiskar. Från skogskoncernen AssiDomän, som driver kronolaxfisket, mötte VD:n Lennart Ahlgren upp. Efter en svag start bytte han till Björn Svedbergs lyckospö. Genast lyckades han kroka en av dagens största havsöringar. En hane på nära åtta kilo. - Att hålla laxfisket levande i Mörrumsån är viktigt för AssiDomän. Vi prioriterar miljövården i skog, sjöar och våtmarker och laxen i Mörrumsån är en del i detta, säger han. Kändisar Laxfiskepremiären pågår i två dagar och är sedan länge en av de stora händelserna för sportfiskare i hela Europa. Förutom kända representanter från näringslivet, till exempel Lars Ramqvist från Ericsson och bröderna Finn och Jörn Rausing från Tetra Laval, fanns bland de 148 fiskarna gäster från bland annat Ryssland och Turkiet. - Det är en ära att få vara med om något så exklusivt som laxfiske. Samtidigt ger det möjlighet att träffa kollegor under trevliga former, säger förre SAF- ordföranden Ulf Laurin. De laxfiskar som krokades på premiärdagen bjöd bra motstånd och visar på att det är sjukdomsfritt i Mörrumsån. Värre var det i början av 1990-talet då laxen i ån drabbades av flera svåra fisksjukdomar. En av konsekvenserna blev att den egna laxodlingen fick stänga 1993. Den biologiska mångfalden I dag hoppas Stefan Persson, chef för Mörrums Kronolaxfiske, att på sikt öppna odlingen igen, även om fiskvården är inriktad på åns naturliga produktion av lax och havsöring. - Under de senaste åren har glädjande nog inga fiskar med sjukdomssymptom synts till, säger Stefan Persson. AssiDomän är världens största privata skogsägare och här ingår också cirka 1 500 fiskevatten. Företagets VD Lennart Ahlgren menar att den biologiska mångfalden i skogslandskapet måste bevaras: - Vi lever av det skogen ger och miljövården är basen för vår långsiktiga verksamhet. Arbetet förs på alla nivåer. Varje år görs ekologiska bokslut där vi betygsätter hur väl vattendragen skyddats vid avverkningen. Vi ser också till att skydda vattendragen med skyddszoner av trä och buskar vid gallring och avverkning. AssiDomän AB Corporate Communications 1997-04-01 Resultatet av första dagens fiske lämnas på telefonsvarare efter kl. 19.00, tel:0454-501 23. För ytterligare information kontakta Stefan Persson 070-571 44 36. Bild kan hämtas på internet under adress: http://urge.newswire.se/cgi-nwse/meldings-arkiv.exe?msg=281 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1997/04/01/19990406BIT00230/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1997/04/01/19990406BIT00230/bit0002.pdf