AssiDomän bygger wellpappfabrik i St Petersburg

AssiDomän bygger wellpappfabrik i St Petersburg AssiDomän har beslutat att investera ca 100 miljoner kronor i en ny wellpappfabrik i St Petersburgsområdet. Produktionen beräknas starta under andra halvåret 1997. Fabriken kommer att uppföras i Vsevolozhsk, som ligger två mil norr om St Petersburg. Wellpappkapaciteten kommer att uppgå till 60 miljoner m² per år. Antalet anställda beräknas till ca 100 i den första etappen. - Vi ser en växande och mycket intressant marknad för wellpapp i St Petersburgsområdet, säger Lennart Ahlgren, VD AssiDomän. I området bor 6 miljoner människor och konsumtionen av wellpapp är stadd i kraftig tillväxt. - Etableringen i St Petersburg är också ett led i vår strategi att genom ett nätverk av wellpappfabriker betjäna paneuropeiska kunder, konstaterar Ulf Kilander, VD för AssiDomän Packaging, där den nya fabriken kommer att ingå. AssiDomän Packaging finns sedan tidigare representerat i östra Europa genom en konverteringsanläggning för wellpapp i Vilnius, Litauen. - Dessutom håller vi just nu på att undersöka möjligheterna att etablera en wellpappfabrik i Tjeckien, med fokus på Pragområdet, säger Ulf Kilander. AssiDomän äger idag 39 procent i det tjeckiska massa- och pappersbruket Sepap, som bl a tillverkar baspapper för wellpapp. Totalt har AssiDomän Packaging ett 50-tal anläggningar i nio europeiska länder och är en av Europas ledande tillverkare av wellpapp och baspapper för wellpapp. AssiDomän Packaging omsatte 8,7 miljarder kronor 1995 och har ca 5 800 anställda. AssiDomän AB Koncernstab Information 1996-03-14 För ytterligare information: Ulf Kilander, VD AssiDomän Packaging AB, tel 08-728 08 00. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1996/03/14/19990329BIT00440/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1996/03/14/19990329BIT00440/bit0002.pdf

Sveaskog är Sveriges ledande skogsföretag och vi säljer timmer, massaved, biobränsle, skogsplantor och skogliga tjänster. Sveaskog kompletterar utbudet från egen skog med inköp från andra skogsägare, byten och import. Dessutom jobbar vi med markaffärer och utvecklar skogen som en plats för fiske, jakt och andra naturupplevelser. Skogen och dess tillgångar är vår kärnverksamhet och hållbar utveckling genomsyrar allt som görs. Vi omsätter 6,2 miljarder kronor och är ca 846 anställda. Vi ägs av svenska staten. www.sveaskog.se