AssiDomän stänger säckfabrik i Skottland

AssiDomän stänger säckfabrik i Skottland AssiDomän har beslutat att lägga ned säcktillverkningen vid fabriken i Dundee. Nedläggningen ska vara genomförd till slutet av 1999, och berör totalt 93 anställda. Beslutet är ett led i de strukturåtgärder, som tidigare offentliggjorts. Stängningen i Dundee är en följd av vikande marknad för papperssäckar. Under den senaste tolvmånaders-perioden har nedgången varit 10%. Dessutom råder överkapacitet på den engelska säckmarknaden, vilket lett till pressade priser. Det besvärliga marknadsläget har också förstärkts av det starka pundet och en ökad import. Verksamheten i Dundee kommer att föras över till enheterna i Aylesford och Hull. Förhandlingar med de fackliga organisationerna om en stängning till slutet av 1999 kommer nu att inledas. Av de 93 anställda vid Dundee-fabriken kommer 18 att erbjudas fortsatt anställning vid någon av de kvarvarande enheterna. AssiDomän Sacks UK, som ingår i koncernens affärsenhet Sacks, tillverkar 160 miljoner säckar per år vid fabrikerna i Aylesford, Hull och Dundee. Omsättningen uppgår till ca 450 MSEK. Antalet anställda är drygt 500 personer. AssiDomän AB Corporate Communications 1998-12-16 För ytterligare upplysningar: AssiDomän AB, Presstjänsten, tel 08-655 90 00 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/12/16/19981216BIT00310/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/12/16/19981216BIT00310/bit0002.pdf