Förbättrat resultat trots lägre omsättning

Sveaskogs resultat ökade under årets första nio månader, trots att försäljningspriserna minskade med i genomsnitt nio procent. Det operativa rörelseresultatet ökade till 703 MSEK (587), främst beroende på ökade leveransvolymer från egen skog och lägre avverkningskostnader.

− Trots den svagare marknaden har vi avverkat och sålt mer virke under året. Det är främst leveranserna från egen skog som ökat och det är också det som syns i vårt operativa rörelseresultat, som förbättrats trots lägre prisnivåer, säger Sveaskogs vd och koncernchef Per-Olof Wedin.

Sveaskogs nettoomsättning för perioden januari-september uppgick till 4 491 MSEK, en minskning med fem procent jämfört med motsvarande period föregående år. Minskningen beror främst på nio procents lägre genomsnittliga försäljningspriser. Den totala försäljningsvolymen ökade med två procent.

Totalt sålde Sveaskog 8,0 (7,9) miljoner kubikmeter skogsråvara under januari-september. Försäljningen av massaved och flis ökade med drygt tre procent, sågtimmer med två procent medan försäljningen av biobränsle minskade med knappt fyra procent.

Det operativa rörelseresultatet om 703 MSEK (587) är det resultat som tydligast avspeglar Sveaskogs intjäningsförmåga. Inklusive reavinster från fastighetsförsäljningar och resultatandelar i intresseföretag uppgick rörelseresultatet till 760 MSEK (665). Inklusive värdeförändring i skog var rörelseresultatet 1 111 MSEK (1 027). Resultatet före skatt uppgick till 904 (824).

Delårsperioden januari–september

• Nettoomsättning 4 491 MSEK (4 722)

• Operativt rörelseresultatet 703 MSEK (587)

• Värdeförändring skog 351 MSEK (362)

• Rörelseresultatet 1 111 MSEK (1 027)

• Periodens resultat 708 MSEK (601)

• Intresseföretaget Setra Group AB förbättrade sitt rörelseresultat till 60 MSEK (-24)

Tredje kvartalet juli-september

• Nettoomsättning 1 181 MSEK (1 255)

• Operativt rörelseresultat 159 MSEK (141)

• Värdeförändring skog 39 MSEK (73)

• Rörelseresultat 215 MSEK (223)

• Kvartalets resultat 112 MSEK (104)

Per-Olof Wedin, vd och koncernchef, tel 08-655 91 74, 076-130 42 01

Per Matses, vice vd och CFO, tel 08-655 92 90, 070-655 98 20

Sveaskog är Sveriges största skogsägare och säljer timmer, massaved och biobränsle. Dessutom gör Sveaskog markaffärer och utvecklar skogen som plats för jakt, fiske och andra naturupplevelser. Skogen med dess tillgångar är Sveaskogs kärnverksamhet och hållbar utveckling genomsyrar allt som görs. Omsättningen 2012 var drygt 6,3 miljarder kronor och antalet anställda cirka 700.

Läs mer på www.sveaskog.se