FSC-certifiering gynnar naturvärden i skogen

Report this content

FSC-certifierat skogsbruk gynnar biologisk mångfald. Certifieringens miljönytta är en del i den nya FSC-standard som nu omförhandlas och som väntas bli klar år 2015.

Vi kan konstatera att i de pågående förhandlingarna avseende en ny skogsbruksstandard så kommer återigen olika intressen att ställas mot varandra. Sveaskogs linje, som vi driver med andra svenska skogsbolag, är att det i en ny standard måste finnas balans mellan FSC:s olika intressen. Förändringar i standarden måste bedömas ur ett kostnadseffektivitetsperspektiv så att inte lönsamheten försämras, säger Herman Sundqvist, skogschef i Sveaskog.

Svenska FSC:s delrapport från projektet ”FSC-certifieringens bidrag till biologisk mångfald” stärker bilden av miljönyttan med FSC. Nu har svenska FSC att väga olika intressen mot varandra, mellan till exempel miljönytta och ett ekonomiskt konkurrenskraftigt skogsbruk, där FSC-certifieringen är en integrerad del, säger Herman Sundqvist.

Läs mer på svenska FSC:s hemsida.

För mer information:

Herman Sundqvist, skogschef Sveaskog, tfn 0920 – 258 284
Karin Fällman, FSC-koordinator Sveaskog tfn 08 – 655 90 32

Esbjörn Wahlberg, pressansvarig Sveaskog, tfn 070 – 231 35 02

Om FSC
Forest Stewardship Council är en internationell och oberoende medlemsorganisation som verkar för ett miljöanpassat, socialt ansvarstagande och ekonomiskt livskraftigt bruk av världens skogar. FSC:s främsta verktyg är att utveckla regler och rekommendationer för ett ansvarsfullt bruk av skogen.

Sveaskog är Sveriges största skogsägare och säljer timmer, massaved och biobränsle. Dessutom gör Sveaskog markaffärer och utvecklar skogen som plats för jakt, fiske och andra naturupplevelser. Skogen med dess tillgångar är Sveaskogs kärnverksamhet och hållbar utveckling genomsyrar allt som görs. Omsättningen 2012 var drygt 6,3 miljarder kronor och antalet anställda cirka 700.

Läs mer på www.sveaskog.se

Taggar: