Lägre råvarupriser tynger Sveaskog

Delåret januari-september

• Nettoomsättningen uppgick till 4 722 MSEK (4 949). De genomsnittliga virkespriserna minskade med åtta procent medan leveransvolymerna ökade med en procent jämfört med motsvarande period föregående år

• Det operativa rörelseresultatet minskade till 587 MSEK (749). Minskningen förklaras främst av lägre virkespriser, delvis kompenserade av en ökad volym virke från egen skog och en större andel timmer i leveranserna. Kostnader för upparbetning efter stormen Dagmar och en försäkringsersättning under fjolåret påverkar även resultatet jämfört med 2011

• Värdeförändring skog uppgick till 362 MSEK (332).

• Rörelseresultatet uppgick till 1 027 MSEK (1 185).

• Periodens resultat uppgick till 601 MSEK (751).

VD och koncernchef Per-Olof Wedins kommentarer

-       Sågverken, pappers- och massabruken, det stora flertalet av våra kunder, har svårt med lönsamheten och det går vi givetvis inte oberörda ifrån. Vi får helt enkelt leverera vår råvara till lägre priser.

-       Skogsbranschen är förvisso cyklisk, men det vi ser nu och som andra har noterat före mig, är en ”perfekt storm” där strukturförändringar i branschen, valutaläget och en vikande konjunktur tillsammans samverkar till en mycket tuff marknad. Bara under detta kvartal har tre av våra sågverkskunder gått i konkurs och beslut om nedläggning av pappersmaskiner har fattats.

-       Att vi trots allt har kunnat åstadkomma 587 miljoner kronor i operativt rörelseresultat under året beror på att vi har varit bra på att öka leveranserna från egen skog, och har kunnat leverera en högre andel timmer.

För mer information:

Per-Olof Wedin, vd Sveaskog, tfn 076 – 130 42 01

Per Matses, CFO Sveaskog, tfn 070 – 655 98 20

Sveaskog är Sveriges ledande skogsföretag. Vi säljer timmer, massaved och biobränsle. Vi gör också markaffärer och arbetar med jakt, fiske och andra naturupplevelser. I allt vi gör värnar vi en hållbar utveckling. Skogen är kärnan för oss och därför driver vi utvecklingen av dess värden. Vi omsätter drygt 7 miljarder kronor och är ca 720 anställda. Läs mer på www.sveaskog.se