Sveaskog delar ut 800 miljoner kronor

Report this content

Sveaskogs årsstämma beslutade idag om utdelning om 800 miljoner kronor för 2015. Tre nya ledamöter valdes in i styrelsen.

Årsstämman valde också styrelse. Till styrelseledamöter omvaldes Helene Biström (ordförande), Eva Färnstrand, Thomas Hahn och Anna-Stina Nordmark Nilsson. Till nya ledamöter i styrelsen valdes Annika Nordin, Sven Wird och Leif Ljungqvist. Johan Hallberg och Birgitta Johansson-Hedberg stod inte till förfogande för omval.

Fackföreningarna har utsett Sofia Gilliusson (SI/Naturvetarna) och Sture Persson (GS-facket) till ordinarie ledamöter och Thomas Esbjörnsson (Ledarna) och Lars Djerf (GS-facket) till suppleanter.

Stämman beslutade att välja revisionsbolaget Deloitte AB som revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2017. Hans Warén utsågs till huvudansvarig revisor.

FÖR MER INFORMATION:

Per-Olof Wedin, vd, tel 08-655 91 74

Per Matses, vice vd och CFO, tel 08-655 92 90

Esbjörn Wahlberg, presschef, tel 070-231 35 02, esbjorn.wahlberg@sveaskog.se

Sveaskog är Sveriges största skogsägare och säljer timmer, massaved och biobränsle. Dessutom gör Sveaskog markaffärer och utvecklar skogen som plats för jakt, fiske och andra naturupplevelser. Skogen med dess tillgångar är Sveaskogs kärnverksamhet och hållbar utveckling genomsyrar allt som görs. Omsättningen 2015 var 6,1 miljarder kronor och antalet anställda cirka 670.

Taggar: