Sveaskog delar ut 800 MSEK

Sveaskog presenterar idag sin årsredovisning för 2015 och styrelsens förslag till utdelning. Styrelsen föreslår en utdelning på 800 MSEK (800).

Sveaskog, som ägs av svenska staten, överträffade ägarens finansiella mål 2015. Under de senaste fem åren har Sveaskog delat ut 7,9 miljarder SEK till ägaren.

– Vi har gjort framsteg på flera viktiga områden, säger Per-Olof Wedin, vd och koncernchef. Vi har förbättrat det operativa rörelseresultatet och överträffat direktavkastningmålet. Förtroendet för oss är fortsatt högt och kunder och entreprenörer är fortsatt nöjda med oss som leverantör och samarbetspartner. Medarbetarnas motivation har ökat och våra ledare får goda vitsord.

– Sveaskog verkar i hög utsträckning i landsbygdsområden, fortsätter Per-Olof Wedin. Vi har under en längre tid arbetat med att öka mångfalden för att öka vårt rekryteringsunderlag. På så sätt bidrar vi till att skapa förutsättningar för livskraftiga samhällen i landsbygden. I år har vi ökat våra insatser och tar bland annat emot fler personer för praktik och ökar antalet sommarjobb för ungdomar.

– Skogen binder stora mängder koldioxid och är därför viktig för klimatet, skriver Sveaskogs ordförande Helene Biström i årsredovisningen. Därför är det bra för klimatet att bruka skogen. Vi deltar också aktivt i viktiga projekt för att driva en utveckling mot mer träbaserade produkter och material.

Den tryckta redovisningen beräknas vara klar i början av april och kan beställas via Sveaskogs kundcenter på telefon 0771-787 100 eller via www.sveaskog.se/informationsmaterial.

Sveaskogs årsstämma äger rum tisdagen den 26 april kl 14.00 i Stockholm.

Per-Olof Wedin, vd och koncernchef, tel 08-655 91 74

Per Matses, vice VD och CFO Sveaskog, tel 08-655 92 90

Sveaskog är Sveriges ledande skogsföretag. Vi säljer timmer, massaved och biobränsle. Vi gör också markaffärer och arbetar med jakt, fiske och andra naturupplevelser. I allt vi gör värnar vi en hållbar utveckling. Skogen är kärnan för oss och därför driver vi utvecklingen av dess värden. Vi omsätter 6,1 miljarder kronor och är ca 690 anställda. Läs mer på www.sveaskog.se