Sveriges största sportfiskefest – premiär i Mörrum

Idag 17 mars, klockan 09.00 i dag var det äntligen dags för ett av södra Sveriges säkraste vårtecken, laxfiskepremiären i Mörrumsån. Tusentals människor och 250 entusiastiska sportfiskare besökte premiären, som i år firar 78 år.

Det är en stor ära att få avfyra kanonsaluten som markerar att en ny säsong är i gång. Härlig stämning och entusiastiska sportfiskare som längtat en lång vinter -  nu ser vi fram emot en härlig sportfiskesäsong, säger Ida-Maria Rigoll, platschef på Sveaskogs anläggning Mörrums Kronolaxfiske.

Premiären inleddes klockan 09.00 med det traditionsenliga kanonskottet, då stod alla sportfiskare uppradade längs en 15 kilometer lång sträcka. Trots tuffa förhållanden, med kallt vatten och tidvis snöfall, landades en del fisk. John Christensen var mycket nöjd med sin fina havsöring på ungefär 65 centimeter från pool två.

Det storvuxna, vilda beståndet av laxfiskar gör Kronolaxfisket vid Mörrum unikt. Det är ett av världens mest välskötta fiskeområden med bra service i form av infrastruktur, service och information. Mörrum är i dag ett av Blekings främsta turistmål. Traditionen att fiska lax i Mörrumsån har anor ända tillbaka till 1200-talet.

– Förutom sportfiskeupplevelsen har vi även arbetat hårt med att säkra laxfiskebeståndet och har under de senaste åren genomfört ett flertal åtgärder, till exempel anläggandet av lekbäddar och återställningsarbeten säger Ida-Maria Rigoll

Sveaskog äger och driver Kronolaxfisket som är ett kunskapscentrum för både fiske och fiskevård. Här bedrivs forskning tillsammans med landets ledande universitet och högskolor.

Historiskt rekord

I Mörrumsån har världens största öring dragits upp år 1993 – den vägde 18,36 kilo. Dessutom har flera laxar som vägde över 25 kilo dragits upp genom åren.

Kontakt: Ida-Maria Rigoll, platschef på Sveaskogs anläggning Mörrums Kronolaxfiske. Tel: 010-5449845. E-post: ida-maria.rigoll@sveaskog.se

Sveaskog ägs av staten och är Sveriges största skogsägare. Företaget äger 14% av Sveriges skogar och har i medeltal 846 medarbetare verksamma runt om i landet. Vi säljer timmer, massaved, biobränsle, skogsplantor och skogliga tjänster. Sveaskog kompletterar utbudet från egen skog med inköp från andra skogsägare, byten och import. Dessutom gör Sveaskog markaffärer och utvecklar skogen som en plats för fiske, jakt och andra naturupplevelser. År 2017 uppgick omsättningen till cirka 6,2 miljarder kronor. Allt vårt överskott går tillbaka till samhället.