Uppgraderad förpackningskartong från AssiDomän Frövi

Uppgraderad förpackningskartong från AssiDomän Frövi AssiDomän Frövi tillverkar två typer av kartong; vätskekartong och förpacknings-kartong. Förpackningskartongen har nu uppgraderats. Det nya namnet är FRÖVI LIGHT. FRÖVI LIGHT, som är en uppgradering av FRÖVI CARRIER, bygger på förstagångsfibrer och har egenskaper som är överlägsna andra kartongkvaliteter när det gäller kombinationen böjstyrka, rivstyrka och kompressionsstyrka. Förstagångsfibrerna garanterar dessutom ett hygieniskt material som lämpar sig särskilt väl för livsmedel. Förpackningsreduktion och bättre tryckresultat Med FRÖVI LIGHT kan ytvikten minskas med 10 g/m2 utan att styrkeegenskaperna försämras. Det motsvarar 3-4 % materialbesparing i förpackningen. Den nya förpackningskartongen har ett blekt toppskikt vilket gör att tryckresultatet blir bättre. Under utvecklingstiden har testtryckningar genomförts bl a hos Eson Pac, Veddige. - Vi var mycket nöjda med resultatet, säger produktionschef Dan Åkfors. - Vi fick en högre glans i ytan och kunde dessutom trycka fler ark mellan tvättningarna av gummiduken. Vid stansningen fungerade materialet mycket bra, sammanfattar Dan Åkfors resultaten från körningen. Under 1997 kommer FRÖVI LIGHT att produceras i ytvikter från 230 upp till 310g/m2. Under 1998 blir den högsta ytvikten 460 g/m2. AssiDomän Carton AB 1996-10-30 För ytterligare information ring: Rolf Gustafsson, marknadschef FRÖVI CARRIER, tel 0581-37 000 Birgitta Lövestedt, informationsansvarig, tel 0581-37 000 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1996/10/30/19990329BIT00260/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1996/10/30/19990329BIT00260/bit0002.pdf